Annons

PUL och sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Kraxabraxa

Aktiv medlem
Hur ska man tolka PUL när det t ex gäller sportfoto?

Om jag t ex fotar när min son spelar fotboll och sedan lägger upp bilderna på FS, bryter jag mot PUL då?

Det känns ju lite knepigt att gå runt och fråga alla i både sonens lag och motståndarlaget om jag får lov att publicera bilder som de kan ha råkat komma med på. Dessutom, när det gäller omyndiga, så ska man väl egentligen ha godkännande från föräldrarna - som kanske inte ens är med på matchen...

Hur gör ni andra? Man har ju sett en och annan bild från t ex fotbollsmatcher här på FS.

Sist jag kollade gör Datainspektionen numera undantag för personuppgifter av harmlös karaktär. Det som kan komplicera det hela är att det handlar om barn vilket genast gör folk tusenfaldt mer paranoida.

Med tanke på att Bodil som lade upp bilder och lustiga (lätt kränkande) texter om sina kyrkokollegor (känt fall) inte fick någon påföljd då överträdelsen inte ansås tillräckligt allvarlig så lär det eventuella straffvärdet för att lägga upp seriösa bilder på knattefotboll vara obefintligt. Dessutom krävs att man inte kan klara sig undan med något av undantagen för konstnärligt skapande eller journalistiskt ändamål.

Personligen skulle jag köra på men ha en beredskap för att ta ner bilder vid eventuella klagomål.

Tack för ditt svar Erik, jag misstänker att ingen kommer att klaga och det handlar ju onekligen om bilder av harmlös karaktär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar