Annons

publisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Novas

Medlem
När jag ska publisera en bild på min hemsida blir den väldigt grynig. I dagsläget har jag sparat bilden för webben vilket blir att den får låg upplösning. Hur ska jag spara bilden för att den ska vara liten men ändå skarp?

Jag kan hjärtligt rekommendera att börja med att läsa denna guide om bildstorlekar: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/
Det är en mycket pedagogisk och bra artikel (jag har inte skrivit den, men en annan medlem här på FS har :))

Du skriver att du har "sparat bilden för webben", ska det tolkas som att du har använt funktionen "Spara för webb" i Photoshop? I så fall vilken version av photoshop? Det är jättebra att tala om vilken programvara man använder :)

Hur stor, i pixlar (t.ex. 800x600 eller 400x300) har du gjort bilden? Hur mycket komprimering har du valt? Vilket filformat har du valt? Du har väl för guds skull inte sparat som gif? :)

Du lämnar tyvärr inte mycket information, så det mesta man kan göra är att spekulera lite.

Spara för webb ger normalt bra resultat. Jag använder oftast den när jag sparar bilder som ska upp på nätet, såvida jag inte vill ha med EXIF-data (spara för webb tar bort EXIF-datat), och alltid med bra resultat.

För bästa skärpa är dock den allmänna rekommendationen att skärpa upp bilden efter nedskalning. Gör altså nedskalningen, skärp sen upp bilden med t.ex. Oskarp Mask eller Smart Sharpen (vet inte om du har smart sharpen). Lämplig radie för skärpningen, som utgångspunkt, är 0.5 pixlar. Har du mycket fina detaljer kan du behöva gå ner, och har du väldigt få fina detaljer kan du gå upp något i radie.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar