Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publisering av bilder från arrangemang (vad gäller)?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Har ett litet fotouppdrag i helgen för en medlemstidning som skickas ut 8-10 nummer/år till närmare 65 - 70 000 medlemmar.

Mitt uppdrag är att täcka ett arrangemang som vår förening genomför på Stena-lines färja.

Killen jag nyligen pratade med som från Stena ansvarar för vårat arrangemang var oerhört tydlig och med nästan beordrande framtoning i formuleringen att "inga andra än dem vi känner eller som tillfrågas" får fotograferas och att på båten är det Stenas område (underförstått inte en allmän plats likt ett torg eller en gata).

Vidare ställdes kravet att jag tillfrågade samtliga jag fotograferade! Ett krav som i en restaurang och danslokal är omöjligt att uppfylla.

Jag kommer välja bort de bilder som innehåller människor som inte hör till evenemanget (självklart) och kommer självklart försöka uppfylla Stenas vilja. Bilder av människor som inte hör till arrangemanget ryms ju inte i uppdragets karraktär.

Nu till min fråga/fundering:

- Vad gäller på en allmän färjelinje som detta är? Är det att jämställas med tex. en konsert där folk köper biljetter från en arrngör och där arrangören till 100% bestämmer om fotografering är tillåtet eller ej och hur det skall gå till i så fall?

Varför jag frågar är för att detta arrangemanget på färjan är FÖR ett slutet sällskap (medlemmarna) MEN det arrangeras på ett område som innebär att arrngemnaget som sådant är öppet för allmänheten som dock måste köpa platsbiljett på färjan?

Stena och jag är överens om hur jag skall jobba men jag är endå nyfiken att VETA vad som gäller och vilka regler Stena har rätt att sätta upp och inte!

Mvh!
// Niklas

Vidare ställdes kravet att jag tillfrågade samtliga jag fotograferade! Ett krav som i en restaurang och danslokal är omöjligt att uppfylla.

Jag kommer välja bort de bilder som innehåller människor som inte hör till evenemanget (självklart) och kommer självklart försöka uppfylla Stenas vilja. Bilder av människor som inte hör till arrangemanget ryms ju inte i uppdragets karraktär.

Nu till min fråga/fundering:

- Vad gäller på en allmän färjelinje som detta är? Är det att jämställas med tex. en konsert där folk köper biljetter från en arrngör och där arrangören till 100% bestämmer om fotografering är tillåtet eller ej och hur det skall gå till i så fall?

Varför jag frågar är för att detta arrangemanget på färjan är FÖR ett slutet sällskap (medlemmarna) MEN det arrangeras på ett område som innebär att arrngemnaget som sådant är öppet för allmänheten som dock måste köpa platsbiljett på färjan?

Stena och jag är överens om hur jag skall jobba men jag är endå nyfiken att VETA vad som gäller och vilka regler Stena har rätt att sätta upp och inte!

Mvh!
// Niklas

Det är Sjölagen som är tillämplig och du som passagerare är skyldig att följa de ordnings- och säkerhetsföreskrifter som rederiet sätter upp.

Det är Sjölagen som är tillämplig och du som passagerare är skyldig att följa de ordnings- och säkerhetsföreskrifter som rederiet sätter upp.

OK, tack för snabbt svar!

Fast vad har fotografering med ordning- & säkerhet att göra?

Stenas representant var mer mån om att skydda dem som kommer till båten och inte vill synas i något media (vilket självkjlart skall respekteras, som jag skrev ingen risk att jag kommer skicka bilder till tidningen på andra än dem som gett sitt medgivande).

Mvh!
// Niklas

Exakt varför kan bara rederiet/befälhavaren på fartyget svara på eftersom de med stöd av Sjölagen har satt upp de föreskrifter som gäller.

En gissning är att risken för bråk är överhängande när någon (som för ett fyllo ser ut som en journalist för lokaltidningen hemma) fotar folk som är överförfriskade och ute på grönbete. Genom att förbjuda fotografering tar man helt enkelt bort tändstickan från krutdurken.

Fartyg och flygplan har ofta hårdare regler än vad landkrabbor är vana med och det har sina skäl. Befälhavaren ska med befintlig personal upprätthålla ordningen ombord, då det är rätt så hopplöst att tillkalla hjälp om de inte reder ut situationen själva.

Exakt varför kan bara rederiet/befälhavaren på fartyget svara på eftersom de med stöd av Sjölagen har satt upp de föreskrifter som gäller.

En gissning är att risken för bråk är överhängande när någon (som för ett fyllo ser ut som en journalist för lokaltidningen hemma) fotar folk som är överförfriskade och ute på grönbete. Genom att förbjuda fotografering tar man helt enkelt bort tändstickan från krutdurken.

Fartyg och flygplan har ofta hårdare regler än vad landkrabbor är vana med och det har sina skäl. Befälhavaren ska med befintlig personal upprätthålla ordningen ombord, då det är rätt så hopplöst att tillkalla hjälp om de inte reder ut situationen själva.

Aha, en fnurra på tråden! Jag var kanske otydlig! Jag FÅR fotografera (så även i restaurang och i danslokalen dvs. Stena har inte förbjudit mig och var förstående inför det faktum att man kan välja vilka som skall få fokus och därmed vara identifierbara, gäller ju även ljus/skuggor).

Så det Stena var oerhört måna om är att ingen bild publiceras på någon som inte hör till sällskapet eftersom man tydligen tidigare haft den typen av problem och underförstått handlar det om just "grönbete" och tillhörande problem. Dvs. problem efter resans slut!

Mvh!
// Niklas

Så det Stena var oerhört måna om är att ingen bild publiceras på någon som inte hör till sällskapet eftersom man tydligen tidigare haft den typen av problem och underförstått handlar det om just "grönbete" och tillhörande problem.
Stena kan givetvis förbjuda dig att fotografera och ha synpunkter på var på båten du får plåta. De "äger" ju lokalen.

De kan dock inte ställa några villkor när det gäller publicering. Vad som ska publiceras avgör bildernas upphovsman och ansvarig utgivare för publikationen, ingen annan.

Stena kan givetvis förbjuda dig att fotografera och ha synpunkter på var på båten du får plåta. De "äger" ju lokalen.

De kan dock inte ställa några villkor när det gäller publicering. Vad som ska publiceras avgör bildernas upphovsman och ansvarig utgivare för publikationen, ingen annan.

Jo, det är jag på det klara med, tack vare era svar (tack!)! Men nu var det ju så att jag inte blev förbjuden att fotografera dvs. jag har full tillåtelse ATT fotografera och jag har ställt frågan "Finns det några fler restriktioner eller önskemål som ni (läs Stena) har vad gäller fotografering under helgen?" och svaret var "Nej!".

Jag antar att det som gjorde mig fundersam var inte detta att Stena har rätten att förbuda mig platser (områden) att fotografera utan att man "förbjöd" (läs: "bad mig men med mycket bestämda ord!") VILKA jag INTE fick fotografera! Vilket kan omtolkas till att jag, enl. Stena, ENDAST fick fotografera de som är medlemmar i vår organisation.

Så om nu ansvarig utgivare avgör vilka bilder som skall och får publiceras, vilket borde säkerställa det Stena var ute efter nämligen att ge deras passagerare den trygghet att inte bli avslöjade med att ha ljugit för frugan om konferensen ;-) (OBS! Ironi!)

Lek med tanken att privatpersonen tar bilder på en lokal fotbollsklubb med ungdomar (KAN Stena förbjuda det?) och dessa bilder. Dessa bilder visas sedan i ett bildspel för föreningen medlemmar. Någon bild hamnar kanske på ett informationsblad om föreningen som delas ut till allmänheten osv.

Jag fick bara känslan av att Stena försökte styra över HUR jag skulle fotografera och vilka MÄNNISKOR. Hade det varit frågan om skyddsobjekt motsv. eller utrustning/dokument hade jag inte ens reagerat över hur man formulerade sig men nu gäller det ju bilder där allmänheten riskerar komma med i bakgrunden och som om de inte hör till föreningen kommer redigeras bort (jag kommer inte skicka dessa bilder vidare till tidningen alt. redigera dem så identifiering är omöjlig).

Nåväl, jag antar att min fråga/fundering är något luddig varför det är svårt för er att ge något konkret svar (brukar vara det om frågan inte är konkret ;-)).

Skall jag försöka konkritisera frågan låter den så här:
- Har Stena rätt ge tillåtelse till fotografering i en lokal men bestämma över vilka MÄNNISKOR som får fotograferas när dessa människor inte är anställda av Stena?

Mvh!
// Niklas

Se det som tillåtelse med vilkor. :) Alternativet är förbud.

Jag tycker att man kan jämföra det när jag ville fotografera "mina" hyllor på en byggmarknad där det är fotoförbud. Jag fick fototillstånd för att fotografera mina prylar men inte att gå runt och ta bilder på hela varuhuset.

Se det som tillåtelse med vilkor. :) Alternativet är förbud.

Jag tycker att man kan jämföra det när jag ville fotografera "mina" hyllor på en byggmarknad där det är fotoförbud. Jag fick fototillstånd för att fotografera mina prylar men inte att gå runt och ta bilder på hela varuhuset.

"Hyllorna" i detta fallet är rörliga och har en egen vilja dock! ;-)

Mvh!
// Niklas

Boka om!

Boka om till Viking Line. De verkar ha en tämligen öppen inställning till fotografering på rederiets båtar. "Färjan" på Kanal 5 är ett exempel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar