Annons

Publicering i Expressen

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickamela

Aktiv medlem
I somras plåtade jag ett alternativt bröllop, då bruden är modell på agenturen Nocturnal Models som jag plåtar för. Hon är en god vän till mig, så jag plåtade helt gratis, som en bröllopsgåva. Nu är det så att Expressen ska göra ett reportage om udda bröllop och har valt ut bl.a. två tjejer från agenturen. De vill då ha en av mina bilder till artikeln. Tidigare var det tal om att en fotograf skulle plåta bruden nu, men det blev så att de skulle ta in min bild istället, för att få med både brud och brudgum.

Till frågan: De har inte erbjudit ersättning, vilket stör mig. Jag vill inte direkt nöja mig med att få cred i form av namngivning, när det är EXPRESSEN som vill ha bilden. De ska väl ha råd att betala? Hur mycket kräver jag för en helsida i en bilaga till Expressen? Hänvisa helst inte till någon prissättning från Fotografernas riksförbund, för den kostar ju pengar numera. Jag måste bestämma detta snabbt. Så användbara länkar uppskattas.

Naturligtvis skall du ha ersättning för publiceringen av din/dina bilder.

Hänvisa helst inte till någon prissättning från Fotografernas riksförbund, för den kostar ju pengar numera.

Du vill ha betalt för din bild men vill att andra ska hjälpa dig gratis? ;)

Det finns en rekommenderad prislista från BLF och för dagspress så ligger publiceringsrätten för en bild på 660:-. Har du företag ska du lägga på moms, annars inte.

Å andra sidan kan man även hänvis till BLF's stora prislista och där hitta priser för redaktionell användning och då är priset högre, allt beroende på storlek och upplaga.

Tack för hjälpen, Jesper! Det är inte det att jag inte vill köpa BLF:s prislista, det är mest det att jag inte hinner få hem den och kan kika på priserna, innan jag måste ange hur mycket jag vill ta för bilden.

Som jag förstått det så måste man ta hänsyn till både storlek på bilden och upplaga i ex av tidningen, stämmer det?

Så de kan inte vägra att betala mig? Sweet.

Expressen går efter BLF:s Dagspressprislista, inte den större listan. Du behöver alltså inte ta hänsyn till upplaga eller storlek på bilden.

Men jag skulle rekommendera att du förhandlar om bildens pris INNAN publicering. Mellan 660 kr och 1 000 kr är skäligt pris.

Eftersom det är din första publicering i Expressen (?) så erbjuder du denna till ett mycket förmånligt pris (kanske kostnadsfritt?) med hänvisning till att framtida publiceringar kommer att kosta enligt gällande prislista samt att du gärna står till tjänst längre fram.

En tusing känns iallafall som jordnötter och en helsida "reklam" känns ju inte fel + en fin plats i portfolion.

Nu får jag hela fotografmobben på mig som skriker "Det är du som dödar oss seriösa fotografer" och då svarar jag "Ja".

Freddie skrev:
Eftersom det är din första publicering i Expressen (?) så erbjuder du denna till ett mycket förmånligt pris (kanske kostnadsfritt?) med hänvisning till att framtida publiceringar kommer att kosta enligt gällande prislista samt att du gärna står till tjänst längre fram.

Dumheter.

Jag förstår om en fotograf vill göra så mot en lokaltidning och därigenom få en fot in. Men det här är Expressen. De kan och ska betala för det bildmaterial de använder. De kollar knappast på om du bjuder på en bild en gång. De vill ha den bästa bilden och då får det kosta.

Lägger in en liknande fråga.

Vad ska man debitera när Expressen ringer och frågar om jag kan ta en bild åt dem, som jag gjorde, men de valde att inte publicera.

Är det
timpris enl. Fotouppdrag, redaktionell fotografering, a´ 845 Kr/timme?

Eller ska man debitera per bild som man skickat?

Vad är rimligt?

/Daniel

danielll skrev:
Lägger in en liknande fråga.

Vad ska man debitera när Expressen ringer och frågar om jag kan ta en bild åt dem, som jag gjorde, men de valde att inte publicera.

Är det
timpris enl. Fotouppdrag, redaktionell fotografering, a´ 845 Kr/timme?

Eller ska man debitera per bild som man skickat?

Vad är rimligt?

/Daniel

Timbetalning enligt vad som står i BLF:s Dagspressprislista, alltså inte det timbelopp som anges i BLF:s vanliga prislista.

Pickamela skrev:
Hur mycket kräver jag för en helsida i en bilaga till Expressen?

Varför kräva?
och varför det uppskruvade tonfallet från många kommentarer??

Varför utgå från att de INTE tänker betala?

Är det inte enklare att bara fråga?
-Här är bilden och förresten hur mycket har ni tänkt att betala för den?

/b
(som alltid tar betalt och gärna mycket men helst gör upp allt i förväg för att slippa tjafs efteråt)

ANNONS