ANNONS
Annons

Publicering bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Vid årets Sweden Rock Festival var det
fri fotografering på området.
(Ej press eller ack)

Föreligger någon begränsning för
publicering av artistbilder?

Jerry

Du måste ha personens tillstånd för att använda bilden i reklam. Annars ingen begränsning.

Mnja...riktigt så enkelt är det väl inte? Sök lite ang foto och PUL eller på datainspektionens hemsida.

Fast just PUL är väl idag ganska överspelad när det gäller publicering av bilder? Det var ett tag som man trodde att PUL förhindrade all publicering av bilder på privatpersoner, men det har väl sedan tolkats om till att enbart gälla bilder av kränkande natur? Helt säker är jag inte som sagt, men jag tror att det är ungefär så det ligger till.

Fast just PUL är väl idag ganska överspelad när det gäller publicering av bilder? Det var ett tag som man trodde att PUL förhindrade all publicering av bilder på privatpersoner, men det har väl sedan tolkats om till att enbart gälla bilder av kränkande natur? Helt säker är jag inte som sagt, men jag tror att det är ungefär så det ligger till.

Så är min PERSONLIGA tolkning, om personen går att identifiera OCH bilden kan anses kränkande så behövs tillstånd. (Frånsett reklam eller för journalister då där andra regler gäller.)

Dock tycker jag det låter "hårdare" om man läser på tex datainspektionen.
http://www.datainspektionen.se/frag...tslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift/

Jo, det där med "kränkande" är ju sant, men jag tror inte det är aktuellt för trådstartarens artistbilder från Sweden Rock.

Nej jag håller med! :) Men det var så jag (och du) tolkade det. Jag tycker det man läser i princip hindrar publicering av ALLA bilder där man kan identifiera personer? (Om man inte har tillstånd dvs)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar