Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av bilder med synliga varumärken

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Det är möjligt att detta diskuterats tidigare i forumen, konstigt vore väl annars, men jag har inte lyckats hitta nåt i alla fall.

Finns det några regler kring publicering av bilder med synliga varumärken och/eller logotyper? En Coca Cola-flaska? En reklamskylt? En Musse Pigg-docka? En båt från Viking Line?

Låt oss som exempel anta att jag tagit en bild av en finlandsbåt. Kan jag publicera den bilden i vilket sammanhang som helst? I en tidning, kanske som illustration till en artikel om båttrafikens störande inverkan på naturen? På webben? I något reklamsammanhang?

Hur ser juridiken ut?

En omanipulerad bild får publiceras var som helst. Om du däremot sätter varumärket i ett sammanhang som företaget ogillar så kan de protestera på ett eller annat sätt.

marooned skrev:
En omanipulerad bild får publiceras var som helst. Om du däremot sätter varumärket i ett sammanhang som företaget ogillar så kan de protestera på ett eller annat sätt.

En sådan protest skulle då t ex kunna vara att begära ett genmäle i en tidning som publicerat en kritisk artikel? Men annars är det alltså fritt fram?

Nu har jag inte tokutrett det här utan bara skummat varumärkeslagen för att fräscha upp minnet, men... Mig veterligen finns det inget juridiskt hinder mot att publicera bilder som innehåller varumärken så länge det inte sker inom ramen för en näringsidkares marknadsföring och tillhandahållande av en vara.

Detta är i stort sett vad man får när man registrerar eller inarbetar ett varumärke (4 § varumärkeslagen):

Rätten till ett varukännetecken enligt 1-3 §§ innebär, att annan än innehavaren inte får i näringsverksamhet använda ett därmed förväxlingsbart kännetecken för sina varor, vare sig på varan eller dess förpackning, i reklam eller affärshandling eller på annat sätt, däri inbegripet också muntlig användning. Vad som nu sagts skall gälla oavsett om varan tillhandahålls eller är avsedd att tillhandahållas här i landet eller utomlands eller också hit införs. Är i fall som avses i 2 § kännetecknet inte inarbetat i hela landet, gäller rätten endast inom det område där kännetecknet är inarbetat.

WFS) (Graylingman skrev:
En sådan protest skulle då t ex kunna vara att begära ett genmäle i en tidning som publicerat en kritisk artikel? Men annars är det alltså fritt fram?

Ja, jag antar det, eller så kan man bli stämd. Annars är all reklam bra, sålänge den inte ger dålig publicitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar