Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerad utan byline, göra vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Med dagens Aftonbladet följer en bilaga som heter "Härligt hemma".
I den har dom en sida om ett bröllop titulerad "vårt bröllop" och idag är det sidan 9.
Där har dom använt två av mina bilder vilket jag givit mitt medgivande till under förutsättning att fotograf anges. Jag fotar ju bröllop kommersiellt och såg det som bra reklam.
Men inte har dom nämnt fotografen inte, i stället står det "foto:privat" vilket inte stämmer med verkligheten.
Jag vet mycket väl att jag inte är den första att hamna i den situationen och undrar vilka anspråk ni tycker att jag bör göra.
Visst är det kul att se sina bilder i pressen men utan byline har jag ingen nytta av det alls. En av bilderna finns för övrigt sedan länge i mina album här, det rör sig om denna...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/374451.htm

Du kan försöka komma överens om att få en byline som ser ut så här
Foto: Björn Sorkin / www.sorkin.se nästa gång du får en bild publicerad.

Utelämnad byline ger väl egentligen 100% påslag enligt BLF:s prislista. Om du marknadsför dig med hemsidan tror jag att du har mer nytta av att få med den i bylinen vid nästa publicering än dom pengarna ett 100% påslag och skulle ge.

Jag hade valt att göra så, tror både du och tidningen skulle tjäna på det.

Jag skickade ett mail om saken och fick snabbt och trevligt svar. Dom ska reda ut vad som gått snett så ska vi höras efter helgerna om hur vi ska gå vidare.
Inte mycket mer att säga om detta nu eftersom dom tillstår sitt misstag och verkar villiga att korrigera det.

Om någon skulle komma ihåg detta och undra hur det slutade...
Jag var i kontakt med dom och vi kom överens om att jag fick fakturera enligt BLF så det har jag gjort.
Säledes har dom tillstått sitt misstag och betalat publiceringen utan mankemang, ingen skugga på AB denna gång alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar