Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerad bild utan mitt namn

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej alla som är kunniga inom rättigheter och sånt (är säker på att ni är många)!

Har ett enkelt ärende: Min bild har publicerats i Nerikes Allehandas nöjesdels webbupplaga idag, på adressen
http://meny.nu/musik/1.461428

Inget namn publicerats som synes. Det var ett fotojobb som gjordes i höstas. Killarna i bandet tillhandahölls bilderna.

Vart ligger ansvaret att publicera mitt namn som fotograf? Vem har gjort fel? Vad kan jag göra?

Mvh Markus

Även om det är en gratisbild som tidningen fick av bandet så ska fotografens namn anges. Men det förutsätter kanske att fotografens namn var tydligt angiven i bildinfo. Prata med tidningens bidlredaktör! Exakt hur mycket du ska bråka och kräva pengar beror mest på hur mycket kompis du vill vara med tidningen (med tanke på framtida möjligheter att få sälja bilder, t ex).

Även om det är en gratisbild som tidningen fick av bandet så ska fotografens namn anges. Men det förutsätter kanske att fotografens namn var tydligt angiven i bildinfo. Prata med tidningens bidlredaktör! Exakt hur mycket du ska bråka och kräva pengar beror mest på hur mycket kompis du vill vara med tidningen (med tanke på framtida möjligheter att få sälja bilder, t ex).

Ja det är det jag har lite i åtanke också. Nu har jag aldrig jobbat med tidningen i fråga förut, och har väl inga direkta planer på att göra det framöver heller. Dock så ska ju rätt vara rätt.

Någon som vet om det finns färdiga "tariffer" att tillgå för vad som kan faktureras för uteblivet namn vid publicering av olika slag? Och vart hittar man i så fall dessa?

Ja det är det jag har lite i åtanke också. Nu har jag aldrig jobbat med tidningen i fråga förut, och har väl inga direkta planer på att göra det framöver heller. Dock så ska ju rätt vara rätt.

Någon som vet om det finns färdiga "tariffer" att tillgå för vad som kan faktureras för uteblivet namn vid publicering av olika slag? Och vart hittar man i så fall dessa?

Hör med sff (svenska fotografers förbund)
Har för mig att du fakturerar dubbla arvodet eller att bilden publicerar igen med ditt namn.
Alternativet är att du berättar för tindingen att dem har 3 val

Alt 1 du fakturerar x mycke pengar (i enlighet med sffs rekomendation)
Alt 2 Bilden publiceras en gång till (i enlighet med sffs rekomendation)
Alt 3 (mitt förslag) Dem ger dig ett nytt uppdrag där du får bra betalt (win-win!)

Hör med sff (svenska fotografers förbund)
Har för mig att du fakturerar dubbla arvodet eller att bilden publicerar igen med ditt namn.
Alternativet är att du berättar för tindingen att dem har 3 val

Alt 1 du fakturerar x mycke pengar (i enlighet med sffs rekomendation)
Alt 2 Bilden publiceras en gång till (i enlighet med sffs rekomendation)
Alt 3 (mitt förslag) Dem ger dig ett nytt uppdrag där du får bra betalt (win-win!)

Ska kolla med SFF. Jag är tyvärr inte medlem där, spelar det någon roll?

OBS! Till saken hör nu också, att jag läste pappersutgåvan av Nerikes Allehanda imorse. Samma bild är publicerad på sida 2 på en halvsida, även här utan byline.

Ska fortsätta att gräva lite i vad som kan faktureras för utebliven byline i både webb- och papperspublikationer. Tack för svaren så länge!

Det framgår ju inte riktigt vad du och bandet gjort upp vad avser bilderna. Du skriver bara att bilderna tillhandahölls bandet. Du är ju van att fota modell, skrevs det någon modellrelease motsv med bandet.

Om nu bandet köpt promotionbilder av dig - behöver då fotografen framgå?

// Maxe

Det framgår ju inte riktigt vad du och bandet gjort upp vad avser bilderna. Du skriver bara att bilderna tillhandahölls bandet. Du är ju van att fota modell, skrevs det någon modellrelease motsv med bandet.

Om nu bandet köpt promotionbilder av dig - behöver då fotografen framgå?

// Maxe

Vi har ingen skriftlig överenskommelse om användning av bilderna, tyvärr! Jag frågade vid fototillfället om jag kunde publicera bilder från fotograferingen på min hemsida för min egen marknadsförings skull, vilket var helt okej för dem. De sa även att de kommer att skriva ut mitt namn som fotograf vid användandet av bilderna. Dock är det ju svårt att bevisa exakt vad som har avtalats, även om ett muntligt avtal är bindande.

Jag kan tänka mig att killarna i bandet förutsatte att de kunde använda bilderna till vad de ville, vilket jag inte sätter mig emot. Jag har fotat band tidigare, där bilderna användes i deras booklet till deras första CD. Mitt namn som fotograf framgick i den lilla broschyren som sitter i CD-fodralet och jag fick t o m ett ex av skivan skickad till mig - inga konstigheter!

DÄREMOT har NA gjort fel i sin publicering av bilden både på Internet och i tryckt format utan byline, då jag som fotograf fortfarande har upphovsrätten till bilden. Bildleverantörernas förbund skriver på sin hemsida:

Namn vid bild
Fotografens namn (s.k. byline) skall alltid anges vid publicering. Detta är ett villkor för tillstånd att publicera bilden såvida ej annat avtalats. Utelämnas namnet debiteras 100 procents påslag per publicerad bild och placering. Ingår vid leverans som en förutsättning att även bildbyråns namn skall anges debiteras även detta med 100 procent. Namn skall ha sådan stilgrad eller visas i visuella media under så lång tid att det är lättläst på normalt avstånd.

http://www.blf.se/index.php?a=1&LVLC=682

Håller på att undersöker priser för detta i prisguiden från Svenska Fotografers Förbund som finns gratis på deras hemsida, www.sfoto.se.

Vi har ingen skriftlig överenskommelse om användning av bilderna, tyvärr! Jag frågade vid fototillfället om jag kunde publicera bilder från fotograferingen på min hemsida för min egen marknadsförings skull, vilket var helt okej för dem. De sa även att de kommer att skriva ut mitt namn som fotograf vid användandet av bilderna. Dock är det ju svårt att bevisa exakt vad som har avtalats, även om ett muntligt avtal är bindande.

Jag kan tänka mig att killarna i bandet förutsatte att de kunde använda bilderna till vad de ville, vilket jag inte sätter mig emot. Jag har fotat band tidigare, där bilderna användes i deras booklet till deras första CD. Mitt namn som fotograf framgick i den lilla broschyren som sitter i CD-fodralet och jag fick t o m ett ex av skivan skickad till mig - inga konstigheter!

DÄREMOT har NA gjort fel i sin publicering av bilden både på Internet och i tryckt format utan byline, då jag som fotograf fortfarande har upphovsrätten till bilden. Bildleverantörernas förbund skriver på sin hemsida:

Namn vid bild
Fotografens namn (s.k. byline) skall alltid anges vid publicering. Detta är ett villkor för tillstånd att publicera bilden såvida ej annat avtalats. Utelämnas namnet debiteras 100 procents påslag per publicerad bild och placering. Ingår vid leverans som en förutsättning att även bildbyråns namn skall anges debiteras även detta med 100 procent. Namn skall ha sådan stilgrad eller visas i visuella media under så lång tid att det är lättläst på normalt avstånd.

http://www.blf.se/index.php?a=1&LVLC=682

Håller på att undersöker priser för detta i prisguiden från Svenska Fotografers Förbund som finns gratis på deras hemsida, www.sfoto.se.

Jag är så trött på alla dessa bildstölder/felpubliceringar.

Skicka en faktura bara, det är tidningens ansvar att kolla rättigheterna och fotografens namn, DE har gjort fel och det är inte småaktigt, det är din bild. Tidningen borde veta exakt vad som gäller, de jobbar ju med bilder dagligen.

Se till att vara korrekt och trevlig i samband med faktureringen.

Jag är så trött på alla dessa bildstölder/felpubliceringar.

Skicka en faktura bara, det är tidningens ansvar att kolla rättigheterna och fotografens namn, DE har gjort fel och det är inte småaktigt, det är din bild. Tidningen borde veta exakt vad som gäller, de jobbar ju med bilder dagligen.

Se till att vara korrekt och trevlig i samband med faktureringen.

Ja visst är det beklagligt! Jag har en känsla av att det förekommer ganska ofta, och problemet är ju att tidningarna kommer undan med det för att ingen beivrar det.

I början av ens "fotografkarriär" blev jag överlycklig av att någon ens ville använda sig av mina bilder i publikationer av något slag. Dock ger det inte ett skvatt i form av fler jobb eller motsvarighet till ersättning på något sätt. Det är betalt man ska ha!

Jag ska kontakta tidningen och föra en saklig diskussion med väl underbyggda fakta. Hoppas bara att de kan bemöta mig i samma stil. Återkommer i ärendet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar