Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerad bild sönderredigerad i efterhand, hur göra nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lång historia semikort:

Jag jobbar som frilansfotograf med framförallt privatpersoner som uppdragsgivare. Har inte hunnit skaffa F-skattsedel än, men ligger i startgroparna.

I somras fotade jag för privat bruk under en burleskshow. Min svägerska är manager för burleskgruppen och hon bad mig att maila över en utav bilderna till henne.

Bilden skulle användas i ett nyhetsbrevsutskick på nätet från promotorn för en stor svensk rockgrupp som denna burleskgrupp kommer att turnera med i höst. Min svägerska skrev klart och tydligt till promotorn vem fotografen var och att det givetvis måste anges i utskicket sen.

Döm därför om min förvåning när jag nu får se min bild som header i artikeln, givetvis utan att mitt namn är angivet, men värst av allt: bilden är helt sönderredigerad! Så otroligt dåligt gjort dessutom! (det är såklart en smaksak, men jag älskar bilder med naturligt ljus och den efterredigerade bilden ser grotesk ut i mina ögon.)

Så, inte nog med att de har missat mitt namn, de har även beskurit bilden och redigerat den utan att upplysa om detta. En beskärning kan ju ofta behövas, det var jag medveten om och det var nog även nödvändigt eftersom att jag hade fått med för mycket luft och en skugga på sidan som jag inte hade tagit bort i mitt original som bifogades till promotorn.

Dessutom har jag inte heller fått betalt för detta. Det har iofs aldrig varit tal om betalning, men inte heller att detta skulle vara ett gratisjobb.

Så, vad säger ni erfarna människor där ute, hur hade ni gjort? Hade ni krävt ersättning? Rättelse?

Jag vill definitivt inte ha en rättelse i efterhand, att sätta mitt namn under den smörjan känns inte bra alls. Det är ju knappt ens min bild längre, känns det som.
 

Bilagor

  • KKBR.jpg
    KKBR.jpg
    17.4 KB · Visningar: 737
  • KKBR redigerad.jpg
    KKBR redigerad.jpg
    23.7 KB · Visningar: 736
Tänka efter före?

Vad sade du till henne när du skickade över bilderna? Någon eller några restriktioner för hanteringen och användadet? Din svägerska är troligen omedveten om vad som gäller och har kanske inte gjort detta med ond avsikt. Glöm, gå vidare och skriv en lämplig text till nästa tillfälle om vad som gäller för dina bilder. Du är inte ensam om detta så det finns fler som skulle behöva tänka efter före och skriva ner vad som gäller.

Lång historia semikort:

Jag jobbar som frilansfotograf med framförallt privatpersoner som uppdragsgivare. Har inte hunnit skaffa F-skattsedel än, men ligger i startgroparna.

I somras fotade jag för privat bruk under en burleskshow. Min svägerska är manager för burleskgruppen och hon bad mig att maila över en utav bilderna till henne.

Bilden skulle användas i ett nyhetsbrevsutskick på nätet från promotorn för en stor svensk rockgrupp som denna burleskgrupp kommer att turnera med i höst. Min svägerska skrev klart och tydligt till promotorn vem fotografen var och att det givetvis måste anges i utskicket sen.

Döm därför om min förvåning när jag nu får se min bild som header i artikeln, givetvis utan att mitt namn är angivet, men värst av allt: bilden är helt sönderredigerad! Så otroligt dåligt gjort dessutom! (det är såklart en smaksak, men jag älskar bilder med naturligt ljus och den efterredigerade bilden ser grotesk ut i mina ögon.)

Så, inte nog med att de har missat mitt namn, de har även beskurit bilden och redigerat den utan att upplysa om detta. En beskärning kan ju ofta behövas, det var jag medveten om och det var nog även nödvändigt eftersom att jag hade fått med för mycket luft och en skugga på sidan som jag inte hade tagit bort i mitt original som bifogades till promotorn.

Dessutom har jag inte heller fått betalt för detta. Det har iofs aldrig varit tal om betalning, men inte heller att detta skulle vara ett gratisjobb.

Så, vad säger ni erfarna människor där ute, hur hade ni gjort? Hade ni krävt ersättning? Rättelse?

Jag vill definitivt inte ha en rättelse i efterhand, att sätta mitt namn under den smörjan känns inte bra alls. Det är ju knappt ens min bild längre, känns det som.
 
Tror du bilden är dåligt efterredigerad, är det inte bara en dålig skrivare?
Nej beskära bilden måste kunden få göra, tyvärr kan de göra det lite okänsligt ibland men det kanske finns skäl till det som vi inte vet, eller så är det en klant bara men det tillhör spelet, vi kan inte layouta och skriva broschyrena och trycka åt dom även om det ibland skulle va behövligt.
 
Det är ju svårt att bedöma bilder på en okalibrerad gammal laptopskärm, men jag tycker att -- uppriktigt sagt -- den första varianten av bilden ser närmast oanvändbar ut, och den redigerade varianten är betydligt bättre. Men jag tycker att det är en miss att de ljusat upp taket så mycket, det borde snarare gjorts ännu mörkare än orginalet.

Men vilken bild som är bäst handlar givetvis mest om personlig smak och vilket intryck man vill att bilden ska ge.

Dock vill jag ge ett allvarligt menat råd, och hoppas att du inte tar illa upp eller tycker jag är arrogant. Rådet är helt enkelt: Om man inte vill acceptera denna form av beskärning och redigering av sina bilder bör man inte försöka sälja bilder till tidningar, reklambyråer eller andra bildanvändare.
 
Helt riktigt. Utelämnad byline är väl 100% påslag på om jag inte minns fel (har inte prislistan här). Även redigeringen är otillåten, och det är väl ett påslag på det också. Om det är 10% av basbeloppet eller 100% påslag minns jag inte, men jag har för mig att det var ett av de två alternativen.

Då pratar jag altså om de standardmallar/prislistor som BLF och SFF ger ut.
 
Nja hon skicka ju bilden och visste att den därmed skulle kunna användas. Men så här går det om man inte har klara papper på dealen. Jag anser att Amanda kan ta det här på erfarenhetskontot, bättre att göra erfarenheten nu än senare på större jobb. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.