Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerad bild sönderredigerad i efterhand, hur göra nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lång historia semikort:

Jag jobbar som frilansfotograf med framförallt privatpersoner som uppdragsgivare. Har inte hunnit skaffa F-skattsedel än, men ligger i startgroparna.

I somras fotade jag för privat bruk under en burleskshow. Min svägerska är manager för burleskgruppen och hon bad mig att maila över en utav bilderna till henne.

Bilden skulle användas i ett nyhetsbrevsutskick på nätet från promotorn för en stor svensk rockgrupp som denna burleskgrupp kommer att turnera med i höst. Min svägerska skrev klart och tydligt till promotorn vem fotografen var och att det givetvis måste anges i utskicket sen.

Döm därför om min förvåning när jag nu får se min bild som header i artikeln, givetvis utan att mitt namn är angivet, men värst av allt: bilden är helt sönderredigerad! Så otroligt dåligt gjort dessutom! (det är såklart en smaksak, men jag älskar bilder med naturligt ljus och den efterredigerade bilden ser grotesk ut i mina ögon.)

Så, inte nog med att de har missat mitt namn, de har även beskurit bilden och redigerat den utan att upplysa om detta. En beskärning kan ju ofta behövas, det var jag medveten om och det var nog även nödvändigt eftersom att jag hade fått med för mycket luft och en skugga på sidan som jag inte hade tagit bort i mitt original som bifogades till promotorn.

Dessutom har jag inte heller fått betalt för detta. Det har iofs aldrig varit tal om betalning, men inte heller att detta skulle vara ett gratisjobb.

Så, vad säger ni erfarna människor där ute, hur hade ni gjort? Hade ni krävt ersättning? Rättelse?