Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera bild på person utan vetskap.

Produkter
(logga in för att koppla)

foppe

Aktiv medlem
Jag fotade en hel del på en festival nyligen. Framför allt banden och bandmedlemmar. Däremot så blev det ju en del vimmelbilder också. Min fråga är vad som gäller om en bild publiceras på nätet av en person utan dess vetskap. (Har ju ingen aning om vem /vilka de är.

Jag tog nämligen en bild med teleobjektiv på ett barn med hörelkåpor i en barnvagn och är rätt nöjd med resultatet. Har aldrig funderat på det faktiskt innan en bekant tyckte att jag skulle skicka in den till en fototävling.

Hade jag vetat vem det var så hade jag ju såklart pratat med dem, men nu var det en sån där ögonblicksbild man inte tänkte så mycket på vid fototillfället.

/Fredrik

Om du inte planerar att tjäna pengar på deras nunor och inte har avbildat dem i kränkande situationer ser jag inga problem med personuppgiftslagen. Det finns gott om undantag för t ex konstnärliga och journalistiska ändamål.

/Pontus

Ja det är en sån där rätt typisk "söt unge i barnvagn"-bild. Så länge det inte räknas som kränkande att behöva ha på sig en röd något för stor mössa och gula hörselkåpor så funkar det alltså... ;)

Om du ska skicka in bilden till en tävling bör du kolla vad tävlingsarrangören ev. ska använda bilderna till.
Ska bilderna t.ex. användas i reklam måste avbildade personer (eller dess målsman) godkänna publiceringen.

"Lag (1978:800) om namn och bild i reklam

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.
Vad i första stycket sägs om näringsidkare gäller även anställd hos näringsidkare och annan som handlar på näringsidkares vägnar."

Pia

Piha skrev:
Ska bilderna t.ex. användas i reklam måste avbildade personer (eller dess målsman) godkänna publiceringen.
Jo, det skulle ju teoretiskt kunna stå att till alla bilder måste bifogas ett skriftligt godkännande av alla avbildade personer om de ska användas för reklam, men det är inte sannolikt. Och Fredrik tar ju ingen risk eftersom han inte publicerar bilden utan skickar den till en tävling. Det är den ansvarige utgivaren som ska kolla upphovsrätt och ha koll på PUL.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar