Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PSP inställningar???

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Under menyn Edit/Collor settings på advanced menyn så kan man välja desaturate monitor collors by % jag hade min på 21% och när jag klickade ur den så såg alla bilder mycket bättre ut på skärmen frågan är hur kommer det bli om jag beställer en print nu från t.ex. fotolabo kommer det inte att stämma längre???
Blend collors RGB using gamma, har inte varit ibockad men jag tycker även det ser bättre ut på skärmen med den på instäld på 1.00.
Hur har ni era inställningar?

// Alex

Funktionen finns ju när "Avancerat läge" är valt och dessutom under "Avancerade kontroller", inget att leka med alltså. Har man ingen väldigt bra anledning skall båda rutorna vara _obockade_.

Först vill jag rekommendera att du kryssar ur båda, det är standardläget i Pshp.
Tycker du att det ser bättre ut (vad menas med ”bättre”? Får du starkare färger eller ser de liknar de mer dina utskrifter?) så kryssar du i det du vill.

Huruvida dina blder från fotolabbet kommer se ut som skärmbilden kan ingen svara på, utom du. Ser de lika ut nu, innan du ändrar inställning?

Vad gör då desa rutor?

Desaturate monitor... gör så att färgerna dämpas på skärmvisningen. I en digital fil finns färger som en skärm inte klarar av att visa, framförallt färger som går åt 100% cyan ger problem. Om man jobbar i färglägen som exempelvis Adobe RGB eller Wide gamut RGB så klarar inte skärmen av att visa alla färger som kan finnas i filen. Så, om man vill jämföra dessa två färglägen för att se hur de skiljer sig åt kan man kryssa i knappen. Då dämpas alla färger ned vilket gör att skärmen kan visa dem. De visas inte längre korrekt men man kan se skillnaden mellan de två färglägena.
Jag har rutan urkryssad.

Blend RGB... är lite lurigare att förklara. jag skall fixa en liten bild, vänta.

OK, nu skall vi se.

Titta på den lilla bilden. I kanten av penseldraget, där färgerna möts och blandas, kan du se en svart kanteffekt, en mörk halo.
Om man väljer att kryssa i blend-rutan så blandas färgerna på skärmen med ett annat gamma. Matematiska bildbehandlare (som bara bryr sig om siffror, inte hur bilder ser ut ;-) ) tycker det är bättre att använda ett linjärt gamma 1 istället för det som normalt används vid skärmvisning. Problemet då är att man kan få en omvänd effekt, det vill säga en ljusare halo runt färgkanterna.
Jag har inte provat det så mycket men jag kan inte minnas att jag sett någon skillnad. Borde kanske titta på det igen

Bilagor

• blend.jpg
    blend.jpg
    7.4 KB · Visningar: 264
Det handlar alltså om hur mjuka färgblandningar, övertoningar, återges på skärmen.
Ser det bättre(?) ut med rutan ikryssad så kryssa i den.

Fick precis en fråga via e-post.
Inställningen påverkar bara skärmvisningen, inte själva bilden.

Tack

Tack för dina Expertsvar nu har jag full koll på läget.
Skall återkomma när jag printat och säga vilket som funkade bäst för mig.
Men tillsvidare så kör jag med rutorna obockade ;)

// Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar