Annons

PSE8 och Windows 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåsebergasven

Aktiv medlem
Hej. Har en ny labtop med windows 8, denna idiotiska version som saknar användarvänlighet jämfört med 7:an. Nu till mitt problem. Jag kan överföra bilder direkt från kamera till PSE från min D700 med CF kort men när jag försöker med SD kort från Nikon D5100 se då fungerar det inte utan jag får ett meddelande att det inte stöds. Förvisso hamnar bilderna i datorns bildvisningsprogram men det går inte att importera till PSE. Samma sak om jag ansluter kamera eller petar in SD kortet i datorn. Datorn är enLenovo ideapadS300. Hilfe jag blir knas

Jag kan inte hjälpa dig med minnsekortproblemet. Men din frustration över W8 kan minskas om du installerar Classic shell på din dator.

Jag tror ditt problem är att d5100's rawfiler inte stöds av PSE8? Du får kolla om det finns en uppdatering men äldre versioner av PS får man uppdatera för att få stöd för nya kameror. /Frode

Stöd för Nikon D5100 kom i Camera Raw 6.4 och det verkar som det krävs minst PSE 9 för att kunna installera den. Ett vanligt problem tyvärr :(
Själv använder jag inte Adobes program delvis pga sådant här emn också för att jag trivs väldigt bra med Nikons programvara. Du kan alltid öppna filerna i ViewNX och konvertera dem till TIFF där men det blir ju litet omständigt.
/Frode

Stöd för Nikon D5100 kom i Camera Raw 6.4 och det verkar som det krävs minst PSE 9 för att kunna installera den. Ett vanligt problem tyvärr :(
Själv använder jag inte Adobes program delvis pga sådant här emn också för att jag trivs väldigt bra med Nikons programvara. Du kan alltid öppna filerna i ViewNX och konvertera dem till TIFF där men det blir ju litet omständigt.
/Frode

Ja jag har inga som helst problem med 5100filerna på min stationära dator som har windows 7 så det måste ha med 8:an att göra

Hur installerar jag Classic Shell. ?

Lyckas du få in bilderna i datorn har det ju inte med minneskortet att göra? Fotar du JPG eller NEF? Fotar du JPG skall det ju fungera. Om jag förstår dit problem och om du fotar i RAW (NEF) är det att du inte lyckas se bilderna i PSE? Då måste det väl ändå vara Camera RAW som är för gammal? /Frode

Senaste version är PSE 11. Uppgradering från 8:an kostar 760 kr. Det bör lösa ditt problem med bristande filformatstöd.

Med Classic shell, menar du det gamla vanliga skrivbordet? Det har du redan, genom att trycka på tangenten med windowsflaggan växlar du mellan de två "skrivborden". Där finns dock ingen startknapp t ex. På skrivbordet med apparna så kan du högerklicka på en app, te x PSE och sedan välja "Färst i aktivitetsfältet". /Frode

OK får väl bita i det sura äpplet. Ja naturligtvis NEF format men varför funkar min D700 och inte D5100 det är det som är skumt Om det skulle vara gammalt borde det ju gälla för båda. Skall kanske kolla om det finns nån uppdatering för kameran gällande win8

OK får väl bita i det sura äpplet. Ja naturligtvis NEF format men varför funkar min D700 och inte D5100 det är det som är skumt Om det skulle vara gammalt borde det ju gälla för båda. Skall kanske kolla om det finns nån uppdatering för kameran gällande win8

D700 är en äldre kamera än D5100 och stödet fanns förmodligen redan så det är inte alls så konstigt :) /Frode

Angående Windows 8 och användbarheten så är det värt att köra "kom-i-gång"-guiderna som finns i datorn. När man överlistat det nya gränssnittet så rockar det faktiskt och man jobbar snabbare och mer intuitivt. Släpp greppet om startmenyn. Det var det ingen som använde i sjuan heller, utan folk skrev programnamnet i sökrutan eller pinnande programmen på tasklisten. Nu kan du skriva vad du söker efter varsomhelst på skärmen (utan att peka på nått). Om man inte orkar köra kom-i-gång-guiden så tänk att startmenyn och tasklisten har vuxit ihop och sedan startar öppnad över hela skärmen. Man kan pinna saker till den nya startmenyn precis som förut. Mer sök-finnesser finns om man drar pilen till höger. Om man aldrig använde sök-funktioner i 7:an så är det dags att göra det nu. Mycket i åttan är att söka, och att bara visa det som är relevant. Hoppas du kommer i gång med 8:an, det är inte så dåligt som det sägs. Bara annorlunda.

Som sagt, detta är ingen lovsång till Windows 8, men varje gång man ändrar i gränssnittet så svärs det i stugorna. Man måste köra guiderna och lära sig på nytt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto