ANNONS
Annons

PS: uppgradering av teacher edition

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

I skrivande stund har jag Adobe Creative Suite 5.5 Design Standard samt Lightroom 3.
Köpte det till studentpriset och skulle fortfarande vara berättigad till till deras teacher edition.

Men kostar en uppgradering till CS6 och LR4 samma i vilket fall, oavsett om man köpte programmen till student-/lärarpriset eller ej? Jag hittar inget på adobes websida om detta.

Sen undrar jag (OBS: digital invandrare!) också om de gamla programmen kommer att finnas kvar på datorn när man installerar de nya eller om de ersätts. Jag är mest skraj för min LR-katalog. Visst har jag två backup på externa hårddiskar. Men här på FS har jag läst om katastrofer ang. detta. Kan man i nödfall ha det gamla kvar tills man har fått ordning på det nya, parallellt så att säga?

Tack på förhand!

Hej!

Men kostar en uppgradering till CS6 och LR4 samma i vilket fall, oavsett om man köpte programmen till student-/lärarpriset eller ej? Jag hittar inget på adobes websida om detta.

Tack på förhand!

Ja, det är samma pris

Hej!

Sen undrar jag (OBS: digital invandrare!) också om de gamla programmen kommer att finnas kvar på datorn när man installerar de nya eller om de ersätts. Jag är mest skraj för min LR-katalog. Visst har jag två backup på externa hårddiskar. Men här på FS har jag läst om katastrofer ang. detta. Kan man i nödfall ha det gamla kvar tills man har fått ordning på det nya, parallellt så att säga?

Tack på förhand!

Ja, de finns kvar

Notera dock att framtiden just nu inte är boxad programvara utan prenumerationer. Creative Cloud Teacher ger dig båda de programmen.

Plus att du får LR5 när det kommer och nästa version av Photoshop (som Adobe hintar om att de ska visa upp i morgon)

http://www.adobe.com/education/products/creativecloud.html?marketSegment=EDU&showEduReq=no

Ja, jag såg den där Creative Cloud. Jag är egentligen lite old school. En cd jag har är en cd jag har liksom.
Å så vet jag inte om det inte blir dyrare att jämt betala månadsbelopp och få påtryckt en massa uppgraderingar vare sig man vill eller inte eller kanske inte så fort de kommer ut. Barnsjukdomar vill man ju helst avvakta.
Men jag får väl titta lite mer noga på det och eventuellt starta en ny tråd. Kan vara intressant att läsa om andras erfarenheter.

Jag har uppgraderat både suiten du har och LR från lärar/studen versionen till de senaste versionerna. Ja priset är samma för uppgraderingarna. Men de nya versionerna du får är inte lärar/student versioner längre, utan vanliga versioner av mjukvaran. Jag uppgraderade suiten till endast senaste Photoshop. Använder bara det i suiten så jag tyckte inte det var lönt att betala för allt då.
Alla gamla programm och kataloger kommer att finnas kvar när du installerar de nya.

När jag köpte Master collection 5.5 som student så visste jag att en Nikon D800 inte hade stöd i ACR.
Så jag kollade med Adobe att jag skulle få uppgraderingar till detta i förväg.
Svaret blev att det berodde på NÄR jag köpte 5.5.
Efter ett visst datum så var jag berättigad till 6an. Så jag väntade lite o det funkade bra.
Dessutom så betalade jag lite extra för att få CDn i hyllan hemma.

När man sedan installerar så kommer båda versionerna att finnas på datorn.

I dag har jag installerat om hela datorn från scratch o har bara 6ans version. Ser inget behov av båda. I praktiken innebär det att jag måste mata in både licensnyckeln för 5.5 och 6. Men det är inte jobbigare än så.

Steget från LR3 till LR4 är inget problem.
Ibland frågar programmet om man vill omvandla bildens raw-konvertering från 3an till 4ans.
Man måste inte svara ja men jag brukar göra det när jag ändå är o pillar på en bild.
Men äldre orörda bilder får vara orörda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar