Annons

PS och Save for Web

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Jag har noterat att när jag gör "Save for Web" i Photoshop så ändras färgerna (till det sämre) jämfört med originalet. Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det?

--jalle

Save for web konverterar till sRGB tror jag.
Alltså den färgprofil som används i browsers.

Editera bilden i sRGB om du vill att den ska se likadan ut när du sparar för webb.

Patrik

Nu är jag kanske ute och cyklar, men hur många bitar sparas tex jpeg i.
Sitter man och jobbar i 16-bitars läge och den sedan konverterar till 8, så lär det ju inte bli lika fint.

Men jag kan ha fel.

/ Marcus

Det stämmer nog...

Nu minns jag att jag har läst det där någonstans. Tack för hjälpen.

Marcus tankar om 8 respektive 16 bitar tror jag inte gäller JPG utan är nog mer relaterat till GIF (men jag kan också ha fel:)

--jalle

PatrikAdolfsson skrev:
Save for web konverterar till sRGB tror jag.
Alltså den färgprofil som används i browsers.

Editera bilden i sRGB om du vill att den ska se likadan ut när du sparar för webb.

Patrik

Re: Det stämmer nog...

JalleS skrev:
Nu minns jag att jag har läst det där någonstans. Tack för hjälpen.

Marcus tankar om 8 respektive 16 bitar tror jag inte gäller JPG utan är nog mer relaterat till GIF (men jag kan också ha fel:)

--jalle

Ja, jag tror nog jag har fel. Jag märkte dock att när jag hade svartvit 8 bitar och sparade som jpg blev bilden mycket mörkare, men gjorde jag om bilden till RGB 8 biar först och sen sparade den så blev den precis så som den såg ut.
Jag brukar visserligen inte arbeta i svartvitt-mode utan duplex, men hoppade över det steget den här gången.

/ Marcus

När man sparar för webb komprimeras bilden. Dvs en hel del information i bilden försvinner. Den blir mindre helt enkelt. Mindre upplösning,färre färger. Rätta mig om jag har fel.

ANNONS