Annons

PS, Lightroom, Elements... Vad ska man använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
Så har jag seriöst börjat titta på alla de tusentals (?!) program som finns tillgängliga för oss fotografer. Det hela började förstås med Photoshop, det "självklara valet" enligt många. Men nu har jag börjat titta lite på Lightroom, Elemenets, Capture NX (som ingick i kameran) etc.

Så nu undrar jag helt enkelt om det ifnns något program som "täcker allt". Jag har utöver PS och Lightroom även Capture NX samt Bridge - men jag har ingen större erfarenhet av dessa program. Capture NX och Lightroom verkar vara samma sak i grund och botten?

Vilket program bör jag använda för att få bäst bildkvalité från mina RAW bilder som jag tar ur min D300 tex? Jag läste i någon annan forumtråd att det blev skillnad på kvalité mellan olika program etc etc.

Dessutom skulle jag vilja undvika att sitta med samma bild i 4829 olika program, utan enbart hålla mig till *ett* bildbehandlingsprogram som klarar "allt" någolunda bra. Finns det ens?

Så, är det någon som kan ge mig lite tips och råd i denna enorma djungel?
 
Hej... Jag tror inte att det finns ett program som fixar allt som lightroom/bridge och PS kan göra.
Men jag tycker mitt eget arbetsflöde fungerar rätt bra och jag tror att många jobbar på detta sättet.
Jag använder Lightroom till att importera mina bilder och sortera dem och "arkivera" dem. Jag "fixar" även till dom i lightroom t ex exponering mm. Om jag behöver fixa något mer på bilden som lightroom inte klarar av t ex maskning trycker jag ctrl/cmd+e så skickas bilden över i PS där jag kan göra resten. Sen när jag sparar bilden så dyker den nya bilden automatiskt upp i Lightroom..
Fet smidigt tycker jag.

/Daniel
 
Jo, jag gillade Lightroom / PS CS3 kombinationen!

Dock undrar jag hur landet ligger om man ska fota i RAW. Många importerar bilderna via Capture NX, konverterar dem till TIFF (vilket format är bäst?) och DÄREFTER importerar dem i Lightroom/PS3.

Dock verkar skillnaden mellan Lightroom och Capture NX vara minimal, förutom sorteringsfunktionen i Lightroom - utöver det verkar de ha likartade funktioner?

Kan man importera en obehandlad RAW fil direkt till Lightroom utan några som helst konsekvenser? Eller, varför *ska* man importera och omkoda RAW filerna genom Capture NX innan man gör något annat?
 
Syftet och tanken med Lightroom är att du ska importera dina RAW-filer, tagga dem med IPTC-data och Keywords för sökning, gallring och selektering i databasen, konvertera dem via samma RAW-konverteringspipeline som Photoshops Camera Raw, kunna skapa Slideshows och Websiter mer eller mindre automatiskt och kunna skriva ut bilderna enkelt och lätt.

Tanken är inte att du först ska konvertera dina RAW-bilder med Capture NX eller något annat konverteringsprogram, även om det går att importera tex jpeg-filer i Lightroom. Lightroom är en metadataeditor. Dina RAW-bilder finns där orörda, allt sker via textinstruktioner och du behöver inte konvertera, exportera eller printa förrän du behöver bilderna i någon annan form än dess råformat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.