Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS-hjälp för mupp

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har två (förmodligen enkla) problem som jag vore tacksam att få hjälp med!

1. Jag vill kunna klistra in flera bilder på en ny bild. När jag markerar en bild och kopierar den så går det bra att klistra in den på den nya bilden. När jag sedan markerar nästa bild och kopierar så kommer bara den första bilden upp när jag trycker ctrl v. Måste jag stänga den nya bilden och öppna den igen för att kunna klistra in en ny? (för då funkar det ju)

2. Jag vill göra en toning från en färg till en annan (från marinblått till vitt) lodrätt över en ny tom bild? Hur gör jag?

Ni måste nog ge instruktion steg för steg annars fattar jag garanterat inte! (jag lovar att nästa inköp blir en PS-bok!!!)

Tacksam för hjälp!
 
Klart vi måste hjälpa mupparna ;)

1. Nej, det ska inte spela någon roll. Jag antar att du menar att bild a, b och c skall klistras in i d. När du markerat bild a (ctrl+A), kopierat (ctrl+C) och klistrat in (ctrl +V), så markerar du bild b och ctrl+A, ctrl+C, markerar bild d igen och ctrl+V... Så fungerar det här ivf.

Markera bild -> ctrl+A -> ctrl+C -> Markera målbild -> ctrl+V. Repetera.

2.Välj övertoningsverktyget (G) Bakom färgpytsen.
Välj förgrund till bakgrund (se bild) och välj förgrund resp bakgrundsfärg i färgboxen.
Markera i bilden var du vill börja resp. sluta tona genom att klicka med vänster, hålla inne och släppa.
 

Bilagor

  • övertoning.jpg
    övertoning.jpg
    30.4 KB · Visningar: 208
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.