Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS elements VCD - Grynigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Maison

Ny medlem
Min far har spenderat mycket tid framför elements nu och gjort ett bildspel av våran senaste semester. Problemet upstår när man skall bränna ut det. När man kollar på bilderna på TV så blir dom otroligt gryniga. Elements måste komprimera bilderna hårt!
Det verkar som om elements komprimerar till en WMV fil, någon som vet något sätt att minska komprimeringen eller om man kan exportera till ett annat format?

Alla bilder är tagna med Canon Ixus 40, Om man bara bränner dem på en CD och kollar på TV så blir det helt okej, så det bör inte bero på upplösningen.

Tack på förhand
Mvh Daniel Maison

VCD har, svjv, inte stöd för högre upplösning än 352x288 vilket säkert kan förklara saken.
Om möjligt kan man ju köra SVCD som stödjer 480x576 istället, eller ännu hellre DVD som stödjer 720x576 pixlar.

Sist jag visade bildspel på en TV så konverterade jag bara allting till max 525 pixlar på höjden(oavsett stående eller liggande) och la sakerna på en CD-RW skiva. Väldigt många DVD-spelare idag stödjer direkt visning av JPG-formatet. Det såg klart skarpare ut än vad jag trodde med en sådan "dålig" upplösning.

tack så mycket för era svar.
Jo, somsagt. Jag har testat att bara bränna ner dem på en CD-R skiva och kolla, då blir det perfa. det är just i elements som det inte vill sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar