ANNONS
Annons

PS Elements kontra fullversion + & -?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Vilka funktioner saknas i PS elements jfr fullversioner av 5.0 & 7.0?

Vi har haft PS 5.0 LE på min arbetsplats och ska nu uppgradera till bättre versioner av PS. Hur långt räcker PS elements 2.0?? Vad är det vi INTE kan göra i elements som vi kan göra i fullversion 5.0 (som det nog blir tal om)?

Vi är fem personer som arbetar med scanning av äldre glasnegativ och s/v påsiktsbilder ur museets samlingar, samt digitala foton. Bilderna ska för oss vara lika originalet och efterbehandlas minimalt, bara med USM och viss justering av nivåer, intensitet kontrast och nyans/ mättnad idag. Bilderna visas i de flesta fall endast på skärm. Ibland ska vi även kunna få kvalitet för utskrifter till A3 el A4- 300dpi(?).

Skriv nu inte bara att det är klart vi ska ha fullversionen utan motivera i så fall VARFÖR och som sagt-jag är mest intresserad av begränsningarna i elements-för min egen bedömning.

Om det är någon procedur som återkommer hela tiden så kan man med en fullversion spela in det man gör. Sedan även möjligt att applicera den inspelade sekvensen på en hel katalog med bilder.

Om man behöver arbeta med ICC-profiler är det också praktiskt med fullversionen. Det handlar om färghantering så jag gissar att det inte är så aktuellt för er (om det nu inte finns någon magisk ICC-profil för skannade glasplåtar;-)

Sedan undrar jag om det går att skapa lagermask med Elements (det går med LE). Det är nog inte något ni direkt behöver eftersom det då oftast handlar om mer utförlig bildbehandling, fast det vore väldigt surt att vara utan om man fått smak på att använda den...

Detta är vad jag kommer på när jag plockar ur min begränsade Photoshopkunskap.

Den stora grejen som gör att jag skulle känna mig handikappad av Elements är att den inte kan jobba i 16 bitars-läge.

Det behöver inte vara ett problem för er dock, det beror ju på hur ert skanningsflöde ser ut. Om bilderna åtminstone är grovjusterade när de kommer från skannern så behövs det inte.

Med tanke på de justeringar ni ska göra och att
nu haft LE innan bör Elements bli en klar förbättring, dessutom är det säkert en kostnadsfråga också. Det är säkert svårt att motivera prisskillnaden för chefen.
Jag tycker Elements är ett alldeles utmärkt program för de flesta, dessutom enklare att använda än fullversionen.
Å andra sidan finns det ju fantastiska finjusteringsmöjliheter i fullversionen som inte finns i Elements t.e.x "selectiv color". Men om ni inte har behov av annat än det du nämner räcker Elements gott och väl.

Extra funktioner för Elements

Den som tycker saker saknas i Elements, kan titta här:
http://www.hiddenelements.com/
Killen säljer en bok med CD (finns på AdLibris t ex), som kompletterar Elements (både 1 och 2) med paletter för sådant som kurvor, färgkanaler, kanalmixer, luminanskanal o färgkanal (för smartare skärpning o brusreduktion, CMYK-separeringar m m. Även historiepenseln får man tillgång till.
Boken kostar drygt 300:-, och grejorna fungerar alldeles utmärkt i praktiken.
Ett litet aber finns dock: många av hans verktyg fungerar inte med den svenska versionen av Elements 2; det är t o m en uppgift för en hackare att alls installera dem, eftersom mappnamnen är olika! Med engelska versionen är allt OK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar