Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS Elements 6/7 eller CS# ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Jag är ganska ny på det här med digital bildbearbetning, och vill utveckla mig mera. Har en gratisversion av PS elements, oklart vilken version, men den följde med mitt första digitalkameraköp för snart 6 år sedan.
Den känns både gammal och otillräcklig, men är osäker på vad jag skall gå in för. PS Elements 6...eller 7? Eller rent av någon av CS-versionerna, isåfall vilken?

Antar att elements vänder sig till nybörjare medan CS är för proffs...eller?

Tacksam för tips och erfarenheter från er som vet och kan!

mvh
Leif
 
Om du är ny på bildbearbetning skulle jag definitivt börja med Elements. Om du ska satsa på version 6 eller 7 är lite svårt att säga idag eftersom 7:an inte är ute än. Så om du har bråttom så är det version 6 som gäller, annars version 7, svensk version av den borde komma innan årets slut.

Beroende lite på vad du vill göra kan det också vara värt att ta en titt på Photoshop Lightroom 2. Den är mer riktad till avancerade amatörer/proffs och innehåller moduler för katalogisering, behandling av råfiler och jpeg, utskrift med mera... Men programmet är ganska annorlunda jämfört med Elements.

CS4 skulle jag avvakta med, svensk version kostar uppemot 10 papp så jag är ganska säker på att den är överkurs i dagsläget för dig.

Testversioner av alla programmen finns hos Adobe. De fungerar i 30 dagar fullt ut så du kan ladda ner, testa och sedan bestämma dig!

/Per
 
Min erfarnhet från Elements är från version 4 och 5 (vill jag minnas) och det var inte så positivt. Kanske har det blivit bättre i senare versioner...

Jag tycker det man först skall fråga sig är om man behöver ett bildREDIGERINGS eller bildHANTERINGS program. De flesta program klarar ju lite av båda.

Själv använder jag Adobe Lightroom som är mycket kompetent på att organisera bilderna. Det har dessutom tillräckligt omfattande verktyg för att redigera bilderna för mitt behov. Dessutom vettiga funktioner för web och bildspel samt en mycket bra utskriftsfunktion. Det saknar dock verktyg för riktigt tung bildredigering.

Mvh
Anders
 
Tack för respons och goda råd!
Jag visste inte att elements version 7 var så rykande färsk, men har nu beställt den från Adobe för 750:- inkl moms & fraktfritt.
CS-versionerna får anstå tills jag lärt mig mer, 7:an känns som ett lagom steg nu.

bästa fotohälsningar
Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.