Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS CS4 Student Edition (ej för kommersiellt bruk?!)

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Hej,
Min sambo har mecenatkort och jag funderar på att köpa Photoshop CS4 till 80% rabatt. Där kan man läsa att den enklare varianten "Student Edition" inte tillåter mig att tjäna pengar på mina kreationer. Är det en viktig anledning till att istället köpa den andra "Education Box" som tycks göra detta?

(Följande är hämtat från mecenat.se)
http://www.mecenat.se/rabatter_nati...onell=356&categoryid=46&id_meny=35&id_meny=35


Vad skiljer Adobe Student Edition från Adobe Education box?

Student Edition
- Upp till 80 % rabatt
- Engelska versioner av utvalda program
- Endast för privat bruk (alltså ej för kommersiellt bruk)

Education Box
- Upp till 60-70 % rabatt
- Engelska och svenska versioner av de flesta av Adobes program
- För det mesta som ett vanligt kommersiellt program. Varken Education Box eller Student Edition får dock överlåtas till någon annan.

Sen undrar jag om någon vet om det är endast i fullversionen för runt 10.000 som det medföljer en manual för det verkar det inte göra i dessa minipack.

mvh
Johan Ståhl
Borås
 
Formellt blir det din sambo som köper programmet vilket kan vara värt att tänka på.

Jag tror det skiljer sej åt beträffande uppgraderingsmöjligheterna mellan versionerna. Det finns mycket bra info på Moderskeppets hemsida om detta.

I programmet finns det ju en manual. Annars rekommenderar jag följande i prioritetsordning:
Moderskeppets dvd:er, kursen i digital bild på Högskolan i Jönköping, Martin Evenings bok om CS4, Scott Kelbys bok om CS4.
Den sistnämnda var kurslitteratur när jag gick kursen på Högskolan i Jönköping, men jag tycker Evenings bok är bättre.
 
Hej

Om jag förstått informationen rätt så gäller inskränkningarna i studentversionen bara första köptillfället. När du sedan uppdaterar till CS5 nån gång i framtiden så får du en reguljär version. Studentversionen finns dock bara som "Extended" och på engelska. Den kan sedan bara uppgraderas som Extended även i framtiden, vilket är litet dyrare än basversionen. Adobe får alltså igen en del av den rabatt man får första gången.

mvh / Martin
 
hmm, det verkar ju inte så bra om jag måste betala mer för nästa uppgradering... Jag får fundera på detta. Tack för all input!

mvh
Johan
 
Du måste inte betala "mer" för uppgraderingen. Du får betala vad det kostar att uppgradera CS4-extended till "CS5"-extended. Har för mig att jag läst någonstans att det kan gå att nedgradera till standardversion vid uppgradering, högst osäker på detta dock. Adobes studentrabbat får nog hur som helst betraktas som generös. (Att sedan orginalpriserna i Sverige är uppåt väggarna är en annan sak)
 
Hej

Om jag förstått informationen rätt så gäller inskränkningarna i studentversionen bara första köptillfället. När du sedan uppdaterar till CS5 nån gång i framtiden så får du en reguljär version. Studentversionen finns dock bara som "Extended" och på engelska. Den kan sedan bara uppgraderas som Extended även i framtiden, vilket är litet dyrare än basversionen. Adobe får alltså igen en del av den rabatt man får första gången.

mvh / Martin

Gäller inte det här endast Education Edition (den dyrare)?

Av den information jag fått fram berättigar Student Edition inte till uppgraderingar.
 
Skumt. För på studentlicens.se som man kommer till via mecenat.se när man vill köpa studentlicenser kan man läsa detta (nu blev det riktigt smått):

Det kanske är följande citat som de försökt översätta?
"Q. Can students order Upgrade Plan for their licenses?

A. No. Student licenses are treated like retail licenses, which are not eligible for Upgrade Plan. Students may purchase commercial upgrades for their licenses when new versions of products are released."

< http://www.adobe.com/aboutadobe/openoptions/student.html >


Ett citat till från Adobe:
"Student question

“What happens after I graduate? If a new version comes out that I want to buy, do I have to buy the full new retail version or can I save money and just buy the retail upgrade?”
Answer

You are able to continue to use your Education version serial number when you leave school to upgrade to future commercially priced versions if you want to, rather than having to buy the next “full” version. So you save money now while you are a student, and also after you graduate!"
< http://www.adobe.com/uk/education/purchasing/faq.html >

Båda från Adobe utomlands visserligen men troligen gäller samma för Adobe Sverige.
 
Finns det någon som har nappat på dessa erbjudanden över huvud taget och i så fall, vilket paket blev det, vad föjde med i paketet (tex komplett manual?) och uppstod några andra negativa eller positiva överraskningar?

mvh
Johan
 
Finns det någon som har nappat på dessa erbjudanden över huvud taget och i så fall, vilket paket blev det, vad föjde med i paketet (tex komplett manual?) och uppstod några andra negativa eller positiva överraskningar?

mvh
Johan

Jag köpte CS3 design suite premium för 1,5 år sedan eller så som studentvariant (icke-kommerciell användning) Fick en liten ask med 3 st DVD (program och instruktionsfilmer) och ett litet häfte.
Inga överraskningar alls, åt varken det ena eller andra hållet. I samma veva köpte jag också nån slags studentlicens av stora MS office-paketet för en tusing, har jag för mig (utan några begränsningar). Inga överraskningar där heller. Fick också bara en skiva.
Jag tyckte priserna var rimliga i förhållande till hur mycket/lite jag använder programmen.

För den delen framgår det ingenstans i programmen (i allafall inte synligt, tror jag) eller på asken/skivorna vad det är för sorts licens.
 
Jag köpte CS3 design suite premium för 1,5 år sedan eller så som studentvariant (icke-kommerciell användning) Fick en liten ask med 3 st DVD (program och instruktionsfilmer) och ett litet häfte.
Inga överraskningar alls, åt varken det ena eller andra hållet. I samma veva köpte jag också nån slags studentlicens av stora MS office-paketet för en tusing, har jag för mig (utan några begränsningar). Inga överraskningar där heller. Fick också bara en skiva.
Jag tyckte priserna var rimliga i förhållande till hur mycket/lite jag använder programmen.

För den delen framgår det ingenstans i programmen (i allafall inte synligt, tror jag) eller på asken/skivorna vad det är för sorts licens.

Hur var processen för att få tag på licensnyckeln?

Mycket papper att fylla i? Hur lång tid tog det ungefär?
 
Hur var processen för att få tag på licensnyckeln?

Mycket papper att fylla i? Hur lång tid tog det ungefär?

Beställ via länken till studentlicens.se (där du även kan plocka på dig M$-produkter) som numera finns på Mecenats hemsida så slipper du tänka på det. I höstas fungerade dock betalningen endast med IE.
 
Hur var processen för att få tag på licensnyckeln?

Mycket papper att fylla i? Hur lång tid tog det ungefär?

Jag minns faktiskt inte ens var jag köpte den :) Har för mig dustin eller nåt sånt. Hursomhelst ingick det ett formulär att fylla i som jag sedan plåtade med studentkortet på och mailade det till en angiven mailadress. Efter nån/några dag/ar (tror jag, minns inte) kom det ett svar med serienummer att ange vid installation. Jag har inget minne av att det var särledes krångligt.
 
Förtydligande om mitt tidigare inlägg är förstås att man måste ha ett aktiverat Mecenatkort och vara inloggad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.