Annons

PS CS3 ångra med Magic Wand

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Försöker knäcka svårigheterna att försöka lära mig PS, har version CS3. Har lärt mig hur jag kan byta ut exv en bakgrund med Magic Wand. Genom att hålla ner Shift så kan jag markera det jag behöver på olika ställen på bilden. Genom menyn Select -> Modify, så kan jag bestämma olika parametrar för hur det jag har markerat ska bete sig. Så långt allt väl, eller snarare bara att hålla på och träna på det. Begriper tekniken iaf ;)

Men så upptäcker jag när jag nästan markerat allt klart ett fel som gjorts långt tidigare. Hur gör jag då? Kan inte komma på hur jag kan flytta, skjuta eller radera en markering som Magic Wand gjort långt tidigare? Kan ju inte backa bakåt med ⌥⌘Z-tangenterna hela vägen för att rätta till ett fel som inte är nygjort s a s.

Jag är total nybörjare på PS och med hjälp av massor med tutorials och liknande videohjälpar från ffa YT så tar jag mig fram väldigt sakteliga, men just den här manövern kan jag inte hitta lösning på?

För det går väl att göra? Förklara som för ett barn är ni snälla :)

Jag håller på att byta ut en tråkig himmel mot en roligare, men himlen är så ljus så magic wand förväxlar alla ljusa byggdetaljer som himmel, därav mitt problem. Eller använder jag mig fel teknik rent av?

Tack snälla på förhand, om nu lösning finns?
 
Har provat alla möjliga kommandon, men får inte till det. Att hålla in ⌥ samtidigt som man fixar om en markering? Men begriper inte tekniken? Antingen försvinner allt annat också som jag markerat eller annars händer ingenting annat än att markeringen ändrar form istället för att försvinna.

Magic Wand markerar med ett + när den lägger till, så blir det ett - -tecken istället men förstår inte hur jag ska utnyttja det? För det betyder väl att den tar bort istället för att lägga till?

Högerklick i markeringen och en meny poppar upp med olika valmöjligheter. Deselect-valet verkar ju vara precis det som behövs, men förstår inte hur jag ska aktivera den möjligheten.

Förstår ju att det är simpelt enkelt det jag försöker göra, men kan ta mig kattsiken inte förstå hur?


Hjälpen som finns uppe i menyn i PS är inte mkt att hänga i julgran precis ;(
 
PS är svårt att komma in i!

Hej! Jag kommer ihåg hur himla jobbigt det var i början. Inlärningströskeln var cirka 5 meter hög. Ett grundtips är att försöka kolla in nån kurs, Moderskeppet har nog gratiskurser för nybörjare.

Din fråga: Jag har numera CS6 och den kan skilja från CS3.

(Du börjar väl med att skapa ett arbetslager "Backgrund copy" eller vad det nu kan heta i svenska versionen. Då kan man klicka bort alltihopa om man inte är nöjd.)

Rutorna uppe tv då Magic Wand är ikryssat: Den första gör en grundselektion. Den andra lägger till. (Denna andra duger lika bra som grund.) Den tredje drar ifrån, men just Magic Wand är inte särskilt pålitligt så det stämmer inte alltid.

Sample size: Jag brukar använda 5x5. Tolerance: Ju högre värde desto mer kommer med. Om du får med för mycket, sänk värdet. Nånstans mellan 10 och 30 brukar funka.

Anti-alias: Ska jämna ut kanterna.

Contiguous: Om man bockar i tar Magic Wand bara en bit i taget. Annars tar den med alla områden som har samma valör överallt i bilden!

Sample all layers: Man kan välja om Magic Wand ska kolla alla lager eller bara det aktuella och underliggande.

----

Jag använder inte Magic Wand särskilt ofta. Men ibland så kan det funka hyfsat. Ett sätt är att börja med Magic Wand och sen lägga till eller dra ifrån med Lasso eller Polygonal Lasso Tool. Det är det verktyg jag använder mest. Med det går det att lägga till/dra ifrån för att korrigera sån som blev fel i början också.

Med CS3 och Lasso fick man gissa på lämpligt värde på Feather (heter kanske Ludd på svenska). En mjukare kant funkar ofta bättre än en skarp. Ex vis 4 pixlar ger en tämligen skarp men inte knivskarp avgränsning.
 
Hej! Jag kommer ihåg hur himla jobbigt det var i början. Inlärningströskeln var cirka 5 meter hög. Ett grundtips är att försöka kolla in nån kurs, Moderskeppet har nog gratiskurser för nybörjare.

Din fråga: Jag har numera CS6 och den kan skilja från CS3.

(Du börjar väl med att skapa ett arbetslager "Backgrund copy" eller vad det nu kan heta i svenska versionen. Då kan man klicka bort alltihopa om man inte är nöjd.)

Rutorna uppe tv då Magic Wand är ikryssat: Den första gör en grundselektion. Den andra lägger till. (Denna andra duger lika bra som grund.) Den tredje drar ifrån, men just Magic Wand är inte särskilt pålitligt så det stämmer inte alltid.

Sample size: Jag brukar använda 5x5. Tolerance: Ju högre värde desto mer kommer med. Om du får med för mycket, sänk värdet. Nånstans mellan 10 och 30 brukar funka.

Anti-alias: Ska jämna ut kanterna.

Contiguous: Om man bockar i tar Magic Wand bara en bit i taget. Annars tar den med alla områden som har samma valör överallt i bilden!

Sample all layers: Man kan välja om Magic Wand ska kolla alla lager eller bara det aktuella och underliggande.

----

Jag använder inte Magic Wand särskilt ofta. Men ibland så kan det funka hyfsat. Ett sätt är att börja med Magic Wand och sen lägga till eller dra ifrån med Lasso eller Polygonal Lasso Tool. Det är det verktyg jag använder mest. Med det går det att lägga till/dra ifrån för att korrigera sån som blev fel i början också.

Med CS3 och Lasso fick man gissa på lämpligt värde på Feather (heter kanske Ludd på svenska). En mjukare kant funkar ofta bättre än en skarp. Ex vis 4 pixlar ger en tämligen skarp men inte knivskarp avgränsning.

tack för svaret.

Att minska toleransen gjorde det iaf lättare att få verktyget att markera mer som jag vill. Så tack för det tipset.
däremot har jag fortfarande inte klurat ut hur jag kan radera, flytta eller skjuta iväg en markering som gått fel och som jag upptäcker när jag gjort en massa nya markeringar.

Jo, är en fullständig nybörjare på PS. Jag tar en sak i taget med sånt som jag vill göra. Hur man gör det söker jag hjälpar på nätet.
Jag har kollat Moderskeppet men har så himla svårt att ta till mig kunskaperna och komma ihåg tills den dagen jag ska använda dem. Det är så mkt lättare att lära sig när man väl behöver göra något än att sitta med en webbkurs som tar upp allt möjligt. Har liksom inte ro att sitta så och försöka memorera. För mig funkar det bättre att lära mig när jag väl behöver göra det.

Det jag verkligen skulle behöva vore en vanlig kurs som inte är webbaserad, som är fysisk s a s. Men många kurser är så himla dyra och jag är ju bara en "glad amatör". Anmält mig till någon kurs som ett studieförbund anordnar, de är ju ofta inte alls dyra. Men verkar vara svårt att få till tillräckligt många intresserade. Så de två kurser som jag anmält mig till har ställts in.

Så då får jag klura själv och ta mig framåt stegvis.
 
Hej! Jag kommer ihåg hur himla jobbigt det var i början. Inlärningströskeln var cirka 5 meter hög. Ett grundtips är att försöka kolla in nån kurs, Moderskeppet har nog gratiskurser för nybörjare.

Din fråga: Jag har numera CS6 och den kan skilja från CS3.

(Du börjar väl med att skapa ett arbetslager "Backgrund copy" eller vad det nu kan heta i svenska versionen. Då kan man klicka bort alltihopa om man inte är nöjd.)

Rutorna uppe tv då Magic Wand är ikryssat: Den första gör en grundselektion. Den andra lägger till. (Denna andra duger lika bra som grund.) Den tredje drar ifrån, men just Magic Wand är inte särskilt pålitligt så det stämmer inte alltid.

Sample size: Jag brukar använda 5x5. Tolerance: Ju högre värde desto mer kommer med. Om du får med för mycket, sänk värdet. Nånstans mellan 10 och 30 brukar funka.

Anti-alias: Ska jämna ut kanterna.

Contiguous: Om man bockar i tar Magic Wand bara en bit i taget. Annars tar den med alla områden som har samma valör överallt i bilden!

Sample all layers: Man kan välja om Magic Wand ska kolla alla lager eller bara det aktuella och underliggande.

----

Jag använder inte Magic Wand särskilt ofta. Men ibland så kan det funka hyfsat. Ett sätt är att börja med Magic Wand och sen lägga till eller dra ifrån med Lasso eller Polygonal Lasso Tool. Det är det verktyg jag använder mest. Med det går det att lägga till/dra ifrån för att korrigera sån som blev fel i början också.

Med CS3 och Lasso fick man gissa på lämpligt värde på Feather (heter kanske Ludd på svenska). En mjukare kant funkar ofta bättre än en skarp. Ex vis 4 pixlar ger en tämligen skarp men inte knivskarp avgränsning.

Tack än en gång, nu kunde jag göra kontrollerade markeringar och himlen är utbytt och som jag kan bedöma så ser bilden nu helt okay ut med sin nya himmel.

Så kan jag lägga ytterligare en manöver i mitt minne och som jag klarar i PS
 
Ett tips är att jobba med olika verktyg och metoder när du markerar. Låt säga att du gjort en markering med Trollspöt (Magic Wand) som du är hyfsat nöjd med, men där en detalj har blivit fel. Låt markeringen vara kvar och gå in i snabbmaskläge (genom att ta q på tangentbordet). Markeringen visas då i stället som färg - färg som du kan måla vidare på eller sudda i med penselverktyg eller radergummit. Om du zoomar in och jobbar med små penslar så kan du justera markeringen i detalj. Växla tillbaka till normalläge genom att ta q igen, så visas markeringen som vanligt.

På det sättet kan man hoppa fram och tillbaka mellan att använda trollspö, lasso eller andra verktyg och att måla/sudda markeringar.
 
Ett tips är att jobba med olika verktyg och metoder när du markerar. Låt säga att du gjort en markering med Trollspöt (Magic Wand) som du är hyfsat nöjd med, men där en detalj har blivit fel. Låt markeringen vara kvar och gå in i snabbmaskläge (genom att ta q på tangentbordet). Markeringen visas då i stället som färg - färg som du kan måla vidare på eller sudda i med penselverktyg eller radergummit. Om du zoomar in och jobbar med små penslar så kan du justera markeringen i detalj. Växla tillbaka till normalläge genom att ta q igen, så visas markeringen som vanligt.

På det sättet kan man hoppa fram och tillbaka mellan att använda trollspö, lasso eller andra verktyg och att måla/sudda markeringar.

Tack o tack o tack .... :) :) :)

Nu var jag visserligen klar med just den bild som jag hade kört fast på. Men måste genast testa detta och jippii, vad jag lärt mig att göra idag :) :) :)

Så tack så hemskt mkt för tipset, så himla otroligt användbart. Hade tagit mig länge att komma på detta på egen hand.

Tacksamma hälsningar från Annika till er båda för era tips. God fortsättning på det nya året..... måste nog genast ta mig an en annan bild som jag länge velat fixa med men inte förstått hur, nu vet jag lite mer... :)
 
Ytterligare en möjlighet är att använda sig av History/Händelsepaletten för att bara backa ett steg,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.