ANNONS
Annons

PS CC, Bitdjup, visning i 50%

Produkter
(logga in för att koppla)

revox

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett lite irriterande problem med photoshop CC:

Om jag har en bild med ganska mörka partier och gradienter och tittar på den i 50% eller mindre så visas den som att den har lågt bit-djup, d.v.s. det syns en massa fält i de mörkaste gradienterna. Problemet försvinner om jag zoomar in till 66% eller mer.

Jag redigerar med 16 bitar per kanal.

Är det någon inställning som anger kvalitén på det som visas som jag missat?

Har försökt googla men hittar bara en massa förklaringar på vad som skiljer mellan 8 och 16 bitar per kanal...

(i lightroom visas samma bild korrekt)

Hej,

Jag har ett lite irriterande problem med photoshop CC:

Om jag har en bild med ganska mörka partier och gradienter och tittar på den i 50% eller mindre så visas den som att den har lågt bit-djup, d.v.s. det syns en massa fält i de mörkaste gradienterna. Problemet försvinner om jag zoomar in till 66% eller mer.

Jag redigerar med 16 bitar per kanal.

Är det någon inställning som anger kvalitén på det som visas som jag missat?

Har försökt googla men hittar bara en massa förklaringar på vad som skiljer mellan 8 och 16 bitar per kanal...

(i lightroom visas samma bild korrekt)

Photoshop har lite hyss för sig, det går inte riktigt lita på det man ser om man inte kör 100%. Dessutom kan masker ställa till det. För att få det rätt brukar jag göra en "stamp", det löser renderingsproblemen med masker och gör att man kan skala ner en bild vid exporten och få rätt resultat.

Jag har stängt av hårdvaruaccellerering men det har inte hjälpt.

Exempel på renderingsproblem

Första bilden är med och utan stamp. Högra halvan rendreras helt felaktigt i tex 50%.

Andra bilden visar samma sak men i 100%. Inget fel, bägge halvorna är exakt lika.

Bilagor

• Capture2.jpg
    Capture2.jpg
    61.8 KB · Visningar: 40
  • Capture3.jpg
    Capture3.jpg
    172.6 KB · Visningar: 48
Tack för svar!

Vad är "stamp"?

Håller fortfarande tummarna för att det på något sätt går att få photoshop att visa mörka partier korrekt även i 50% och mindre. (Jag har inte samma problem i PS3...)

Tack för svar!

Vad är "stamp"?

Håller fortfarande tummarna för att det på något sätt går att få photoshop att visa mörka partier korrekt även i 50% och mindre. (Jag har inte samma problem i PS3...)

Ställ dig på översta synliga lagret och tryck ctrl-shift-alt-e så får du en platt kopia av allt i ett nytt lager.

Jag tycker att ovan är en bugg, jag blir ofta lurad av renderingen. Kommer inte ihåg att jag hade samma problem innan jag uppgraderade till CC.

För min del skulle det kunna vara att jag oftare nu zoomar ut till 50% eller mindre eftersom D800 ger väldigt stora bilder.

Skulle kanske kunna köpa större skärm men inte SÅÅ stor.

Ställ dig på översta synliga lagret och tryck ctrl-shift-alt-e så får du en platt kopia av allt i ett nytt lager.

Jag tycker att ovan är en bugg, jag blir ofta lurad av renderingen. Kommer inte ihåg att jag hade samma problem innan jag uppgraderade till CC.

Tack! Det är ju användbart!

Tycker det vore konstigt om det är en bugg, känns som att photoshop borde vara ett såpass seriöst program att man bör kunna lita på vad som visas även om man visar i t.ex. 50%... Många inställningar vill man ju göra när man ser hela bilden och det blir ju omöjligt om det som visas inte stämmer.
Men det kan förstås vara en bugg även om jag tycker det är konstigt... :)

Tack! Det är ju användbart!

Tycker det vore konstigt om det är en bugg, känns som att photoshop borde vara ett såpass seriöst program att man bör kunna lita på vad som visas även om man visar i t.ex. 50%... Många inställningar vill man ju göra när man ser hela bilden och det blir ju omöjligt om det som visas inte stämmer.
Men det kan förstås vara en bugg även om jag tycker det är konstigt... :)

Det är inte alla bilder, mest bilder med hög kontrast eller mycket detaljer. Skarpa masker blir också fel men det gör inte lika mycket för det ser man så då kan man ta en "stamp".

Här kommer exempel på hur det blir fel vid mörka gradienter.
Ena bilden är en skärmdump från 50% och den andra från 66%

Det syns kanske lite olika tydligt beroende på hur ens skärm är inställd, det är iaf uppe i vänstra hörnet det är fel på 50% bilden (man behöver nog klicka och förstora bilderna)

(Det syns tydligare ibland men nu lyckades jag välja en bild där det såklart inte syns så mycket...)

Bilagor

• ps_cc_50procent.png
    ps_cc_50procent.png
    398.4 KB · Visningar: 82
  • ps_cc_66procent.png
    ps_cc_66procent.png
    499.4 KB · Visningar: 70

Det syns kanske lite olika tydligt beroende på hur ens skärm är inställd, det är iaf uppe i vänstra hörnet det är fel på 50% bilden (man behöver nog klicka och förstora bilderna)

(Det syns tydligare ibland men nu lyckades jag välja en bild där det såklart inte syns så mycket...)

Jag kan inte se problemet och jag har ändå en bra skärm. Kan du överdriva storlek och ljus kanske?

Det är meningen att det ska synas bandning på översta bilden men inte den understa? I så fall ser jag det tydligt på översta, inget på understa.

Hej,

Det kanske syns mer på de här bilderna:

Ena är 50% visning med ganska mycket bandning/fält till höger i bilden.
Den andra är 66% visning där problemet försvinner.
(klicka på bilderna så syns det tydligare)

Det verkar som att photoshop ställer ner kvaliten på visningen om man tittar med 50% eller mindre vilket ju ofta är dumt då iaf jag brukar använda 50% visningsläge ganska ofta.

Bilagor

• ps_cc_50procent_v2.png
    ps_cc_50procent_v2.png
    166.6 KB · Visningar: 41
  • ps_cc_66procent_v2.png
    ps_cc_66procent_v2.png
    260.1 KB · Visningar: 70
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto