Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pryl intresse

Produkter
(logga in för att koppla)

pettersson

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att vi är så märkes och prylfixerade.

Att en yrkesfotograf är trogen ett märke är väll en sak, jag tänker mig att om dom har köpt objektiv och hus etc. för 100 000kr så för dom kanske något gratis (vet ej hur detta fungerar men...)

Men en amatör fotograf som är helt märkes frälst är väll lite löjligt, eller?
Nu har jag lärt mig Canons system lite grann och kan inget om de andra tillverkarnas grejer men i princip struntar jag i vad som står på huset om det är ett märke som är ok och det är ju dom flesta.
Min fotokurslärare t.ex. han har ett kameror av de flesta tillverkare, en uppsättning Pentax, några Canon, någon Nikon, en Hbl + div. annat.

Känner man sig "proffsigare" om man är väldigt märkesfanatisk?

Så är det prylarna, varför tycker vi så mycket om att dregla över svindyra, onödiga grejer i kataloger? Är det något "medfött manligt" min mamma har nog aldrig tittat på någon pryl som jag gör. Ska prylar in under listan öl, Clint Eastwood, ligga i soffan, TV-Spel, stor TV mm.

Borde man inte mer koncentrera sig över själva fotandet? (Själv "lite" "prylkåt" :rolleyes: )

Andreas.

Prylkåtheten är ingenting som är unikt för män; titta bara på en kvinna i en klädesbutik eller guldsmedsaffär! :)

Vad gäller fotografering så finns det ju (tyvärr) vissa praktiska fördelar av att vara trogen ett märke; det går ju inte att montera en Nikon-objektiv på en Canon, eller tvärt om... :-(

Men, i vissa fall kan det ju vara så att vissa egenskaper som man vill åt blir billigare om man köper av en helt annan tillverkare, och det tycker jag att man skall göra!

Själv känner jag mig inte ett dugg proffsig bara för att det sitter en känd logotype på allt från linsskydd till okulargummi! Snarare prylbögig... :)

Faktum är att mitt _första_ intryck av en person som har en blandad utrustning är bättre än av en person som är märkestrogen (det är ju inte uppenbart att ett märke har den lämpligaste utrustning för alla tillfällen) - i alla fall tills jag får se lite bilder :)

/Fredrik som låter prylkåtheten gå ut över datorutrustningen

Jo, det är nog grabbigt att få dille på prylar.

Det är väl inte konstigt att de som bara kan en sak hyller den och inte konkurrenterna. Se på de religiösa datorkrigen mellan Mac, PC och UNIX.

Nåväl, ett bra sätt att få lite distans till prylhysterin är nog att leka med gamla kameror. Det påminner en om forna tiders stordåd och att det trots allt bara rör sig om slutare och bländare (och inte alltid det) bakom all automagi. Risken är dock överhängande att man istället får dille på gamla prylar. :)

Man kan göra det enkelt för sig genom att börja leka med lådkameror, så behöver man inte lägga ned så mycket pengar! :)

/Fredrik

Intressant fråga, jag funderade litet vidare på detta och spårade in på var prylhysterin sitter. Ja, inte anatomiskt men vad det är som väcker den.Jag har fotograferat i många år och använt em mellanformatskamera. Den är mycket enkel, jag kan ändra tid, bländare och avstånd. Ja, och så fälla upp spegeln då. Se'n finns det en spak på objektiven som kan ställa in dem för en typ av blixtlampor som inte tillverkas och som också sköter självutlösaren. Filmmagasinet går att byta liksom sökaren. That's it. För ett par veckor sedan skaffade jag mig en kamera för 135-formatet.
Jösses vad mycket knappar jag fick med! Jag har läst igenom bruksanvisningen som är drygt 6 gånger mer omfattande än den till min gamla kamera. Och kommer fram till att den nya kameran kan ingenting som inte den gamla kan. Utom att sköta en del saker elektriskt som jag annars gör för hand. Dra fram film, ställa in avståndet och........ja det var väl det. Jo, den ställer in tid och bländare också. Är jag inte nöjd med valet är det f-n så mycket bökigare att ändra än på den andra. Se'n kan jag designa en massa funktioner för att anpassa efter mina behov. Grundinställningen passar mina behov bra.
Nejdå, jag känner mig inte lurad, med en adapter kan jag sätta på mellanformatsoptiken på den nya kameran och då blir den riktigt trevlig;) .
Men nog sitter det mycket krafs på nya systemkameror i 135-formatet som inte har någon vettig funktion - egentligen. Men de kan väl väcka prylgalenskapen......det är väl det som är funktionen:rolleyes:
Us

Jörgen skrev:
Risken är dock överhängande att man istället får dille på gamla prylar. :)

Yes. där satt den... båt från -25, cykel ifrån -36, F2:an från början 70-talet och en bälgkamera ifrån 40-talet :D.

Ekonomi ligger främst i "dille på gamla prylar" men de är så mycket grymmare ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar