Annons

Pruta på nät/telefonaffär?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bear

Aktiv medlem
Sitter och plockar ihop ett trevligt paket med D70 som bas. Ganska snart trillar pengarna iväg med extraobjektiv, minneskort mm och man vill ju gärna få en bra deal när man köper flera(dyra) saker.

Nyligen hemkommen från Thailand/Malaysia är man ju van vid att pruta på vattenflaskor så självklart vill man fixa sig ett bra pris nu med. Men hur? Helst vill man ju ha säljaren framför sig istället för på nätet/telefon...

Tips???

Håller med Ulf, och jag tycker definitivt att du skall försöka, men jag skulle inte räkna med framgång, av två skäl:
1. Vi har inte "prutarkultur" i Sverige.
2. Det är inte direkt några svårsålda grejor du är ute efter. Om inte du är beredd att betala "fullpris" så lär det finnas en god samling kunder i kö efter dig som är det.

Men jag önskar dig lycka till! :eek:)

Jag håller med Fredrik, men samtidigt så har man inget att förlora. Så varför inte? Var lite fräck, det kan löna sig!

Absolut Pruta!
Det brukar jag alltid göra när jag köper lite dyrare saker, och oftast går det jättebra! Spelar ingen roll om det är på nätet eller i butik :)
Kolla läget i några butiker/nätbutiker, jämför priserna med det ställe du vill handla på, klura ut en lagom nivå du vill betala och delge det för försäljaren, även om man kanske inte kommer ner till det man tänkt sig brukar man oftast hamna i närheten!

Jo, min erfarenhet är också att prutning fungerar, även om jag mest testat i butik.

Något att tänka på är att tillbehör oftast har högre marginal än själva kapitalprodukten. Det är alltså idé att försöka få med stativ, batterier, väska med mera till mycket bra pris.

Kalla det mängdrabatt! ;)

Jag har lyckats pruta ner hembioprylar är jag köpt på nätet. Skicka ett mail där du skriver vad du vill ha och be dem komma med ett paketpris.

Pröva pruta...speciellt hos Scandinavianphoto...;)
Känner några som handlar där för x anatal tusen varje år.. det är mycket svårt att få någon rabatt där..

Jag tror INTE du kan pruta på varor som är efterfrågade. Möjligen i en lokal butik, eftersom de lägger på lite mer. Men hos SF eller Cyber tror jag marginalerna är så pressade så det går inte.. När jag köpte min 10D, grepp och batterier kunde jag inte ens pruta på batterierna... Varför? De hade sålt den till någon annan..

Folk brukar allmänt ha lätt till att pruta åt studenter enligt mina erfarenheter.

Köpte nyligen en vandringsrygga som jag lyckades pruta ner 200 kr. Sa att jag var student och ville pruta lite.

Men visst, det är ju vad du tycker att varan är värd att betala som du ska ge som pris, egentligen. Sedan får säljaren avgöra om det är ok. Till skillnad från vissa andra länder så måste man här dock hålla sig inom rimlig gränser för att inte bli utskrattad.

Tänk på att inte ge skambud. Tänk efter vad värdet verkligen är innan du ger bud. Man blir bara irriterad på folk som tror att man är tacksam för ett idiotbud. Mest troligt är att säljaren bara raderar ditt mail.

Jag har sålt en hel del på sistone och har alltid fått vettiga köpare som vet värdet på saker efter en lång rad tomtar länat idiotbud. Bara man är beredd att vänta lite så...

Håller med. Likadant när man säljer privat. Skambud och sen tror de att man måste sälja till dem för att de hörde av sig först..

Forslund skrev:
Håller med. Likadant när man säljer privat. Skambud och sen tror de att man måste sälja till dem för att de hörde av sig först..

Japp , desutom blir en del sura om man inte sälja till det priset !
Minns att jag skulle sälja ett objektiv för ett par sedan . (canon 75-300)
Jag hade lagt ut det för 1400 kr
En kille mailade ett bud på 400 kr
Jag mailade tilbaka & sa att det var lite i underkant men han kunde få det för 1200 jämt .
Då ringde han upp mig & skällde ut mig för att försöka lura hedeligt folk & att han minsann skulle betala 400 för det & att jag skulle vara tacksam för att jag fick det för skiten .
Tja sa jag att då behåller jag skiten .
Sålde det dagen efter till en mycket sympatisk man från sundsvall utan gnäll .
Jag har inte varit med om något liknande varken för eller efter .
tur att det är ett fåtal som uppför sig så !

Kolla upp priset på t.ex technik-direkt.de för samma grejer o hör se n med handlaren om de kan försöka matcha det priset - förmdligen kan de inte gå så lågt men nån tusing borde du allt få ner det för hela paketet om du beställer för en 20-25 lax.
Fick i alla fall jag på min grundbeställning när jag bytte kamerasystem =) fast i det fallet handlade det om mer pengar.
Men handlarna i Sverige är inte omöjliga som man kan tro...

Jag har precis prutat på bhphoto, men de kände sig nog tvungna att gå med på det när de klantat sig:)

ANNONS