Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prsivärd blixt till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

irenea

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en blixt inom kort, men jag vet inte riktigt vilken. Jag vill ha en ganska billig (helst under 2000 kr) men prisvärd. Är nybörjare. Funderar lite på en Nissin Speedlite Di622 eller en Soligor DG-420 Z, är de bra? Har ni andra tips?
Tack :)

Även om andra märken än Canons egna kan vara prisvärda alternativ tycker jag ändå att dom inte går att jämföra med Canons. Det finns ingen anledning att köpa en blixt ny utan köp en begagnad 430ex i stället, alternativt den lite äldre 550ex. En riktigt bra blixt tycker jag är oerhört viktigt att ha oavsett viken kameramodell man använder. I Sverige har vi så många mörka månader plus alla andra tillfällen som inomhus eller upplättning i solsken att man behöver en bra blixt som hjälp i sitt fotograferande. En mindre bra blixt som inte synkar lika 100-igt och tex. ger för ljusa bilder går ju inte att rädda senare i ett bildbehandlingsprogram eftersom informationen saknas i bilden.

MVH
Jacob

Tack för tipsen. har kikat lite på en begagnad 550EX på intenet, men den verkar stor och klumpig, kanske lite för stor på en 400D? Jag har ju inte testat den, så jag vet inte, men...

Jag har själv använt en 580ex till min förra kamera vilket var en 350D och jag tyckte inte det kändes konstigt klumpigt. Nu är dock 550ex lite större och det är möjligt att den känns lite opropotionellt men en 550ex har större räckvidd (tror jag) än en 430ex. Lägger du lite mer pengar och köper en begagnad 580ex i stället så har du det bästa Canon tillverkat i blixtväg och om du senare byter upp dig i kameramodell behöver du aldrig fundera på blixten för den kommer alltid att vara det bästa valet oavsett vilken Canon modell du köper. Så tänkte jag när jag köpte blixt och det är inget jag ångrar utan tvärtom jäkligt smart (om jag får säga det själv). *ler*

MVH
Jacob

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar