Annons

provisorisk hemmastudio.

Produkter
(logga in för att koppla)

Agnez

Medlem
Jag har fått förfrågan att ta kort på en liten bebbe på 4 månader. De kort som jag tagit på min egen son lyckades jag bra med. Men nu blir jag lite nervös. Jag vill ta ett kort där bakgrunden ska vara mörk. Men det ska finnas skuggor ändå åt sidan. Jag ska använda mig av det klassiska fårfällen. Men bakgrunden? Mörkt lakan? jag har inte tillgång till att retuschera korten i PS eller annat program. Hur ska jag sätta lampan? Behövs det lampa? I dessa ögonblick önskade jag att jag hade en dig-kamera :)
Många frågor på en gång. Hoppas att någon orkar svara mig.
Ha en fortsatt trevlig kväll..
/Aneta

Ett tips för att få bakgrunden mörk är juh att köra med så kort skärpedjup som möjligt (för att dölja ev rynkor på tex ett lakan o även göra det "blurrigt) i kombination med att ha föremålet du ska fotografera en bra bit ifrån bakgrunden och belysningskällan/källorna.

Enkelt förklarat så att lampans ljus inte når bakgrunden, så den förblir mörk som du ville ha den, dvs underexponerad.

Sen ang skuggorna får du flytta runt på "bebben" o lampor osv så skuggorna faller som du vill ha dom. Så du lär nog behöva flera lampor för ändamålet. Minst 2st för att kunna moddelera ljuset lite iaf.

/Tobbe

10 små tips för bebisfotografering!

1 Sätt två kontorslampor eller liknande snett framifrån med 45 graders vinkel.

2 Låt ytterligare en lampa belysa lakanet för att undvika hårda skuggor

3 Skapa gärna studion på ett bord för att slippa åla omkring på bordet (ha föräldern vid sidan av bordet så inga olyckor händer)

4 Lägg lakanet på bordet och häng upp det med häftstift mot väggen.

5 Lägg bebisen minst ett par meter från bakgrunden.

6 Använd stor bländare och korta tider.

7 Om du tar med film, tänk på färgtemperaturen i belysningen. Hellre negativ film än dagsljusbalanserad diafilm.

8 Håll bebisens favoritleksak vid kameran så den tittar in i kameran.

9 Fotografera bebisen när den sovit och ätit så håller den sig nöjd ett par sekunder.

10 Fotografen bör vara utrustad med ett stort tålamod och massor av film (eller ännu hellre digitalkamera).

/mvh Mattias som just tagit över 400 bilder på sin 4-månaders son innan han blev någorlunda nöjd med resultatet...

http://hem.bredband.net/elislundkvist/0411_november/slides/200411_ 051.html

Lägg inte bebisen på ett bord. De kan röra sig och har man maximal otur så trillar de i golvet. Bebisar landar ALLTID med huvudet först (eftersom det är tyngst).

Har du en vakt ca ½ meter ifrån så skulle jag våga, mamman t ex.

Hej igen!

Här är en bild över den uppställningen jag använde för julkorten till tjocka släkten.

Belysningen du ser till vänster är ett ljusbord för diasortering. Fördelen med ett sådant är att ljuset är dagsljusbalanserat. På höger sida kommer ljuset från ett fönster.

Tips 11: Jag använde nallen för att ställa in skärpa, tid och bländare i lugn och ro. Sedan är det bara att byta ut nallen mot den pigga och glada bebisen.

mvh Mattias

Bilagor

• 200411_studio_j_00011.jpg
    200411_studio_j_00011.jpg
    31.5 KB · Visningar: 429
Senast ändrad:
Hej ännu en gång...
Här är ett exempel på risken med att lämna barnet obevakat. Mamman stod dock 10 cm utanför bildkanten och såg till att han inte kunde rulla ner från bordet..

Lycka till med fotograferingen.
mvh Mattias

Bilagor

• _3_mars_2.jpg
    _3_mars_2.jpg
    30.2 KB · Visningar: 413
Mattias Lundkvist skrev:
10 små tips för bebisfotografering!...
...
4 Lägg lakanet på bordet och häng upp det med häftstift mot väggen...

/mvh Mattias som just tagit över 400 bilder på sin 4-månaders son innan han blev någorlunda nöjd med resultatet...

http://hem.bredband.net/elislundkvist/0411_november/slides/200411_ 051.html
Det skulle jag också varit om det inte vore för just lakanet i bakgrunden, med vikveck. Det ser väldigt amatörmässigt ut. Med riktigt kort skärpedjup blir bakgrunden oskarp vilket ser bättre ut. Det är ganska svårt att göra en bakgrund som ser proffsig ut med full skärpa.
Tips...någon??

Ja, det är ett problem med för stora skärpedjup, speciellt med digitalkompakter där man "alltid" får stort skärpedjup.

Annars är det de vanliga metoderna som gäller, stor bländare, lång brännvidd och stort avstånd till bakgrunden.

Min bild som jag länkat ovan är tagen med största bländare, är oredigerad. I fallsekvensen ovan har jag redigerat bakgrunden i Photoshop med klonverktyget och gaussisk oskärpa, men trådstartaren (Aneta) hade inte tillgång till Photoshop eller liknande..

PS Mats, det är inte de bilderna som ligger ute på Elis hemsida jag är nöjd med. Har sparat dem till julkorten och vågar inte publicera dem innan släkten fått julkorten. DS

Mycket bra tips jag har fått. jag bockar och bugar. Det var verkligen skönt att få se det på "bild" oxå. Jag har sugit åt mig faktan som en badsvamp under vatten.
/Ha de gott
/Aneta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar