Annons

Provia 100F neg eller dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej.

Jag kom precis hem från en sväng i Portugal.
Åktre dit för att få lite sol och surf och passade på att försöka plåta för en artikel.
Jag slängde ned vad jag ahde i filmväg här hemma och åkte.
fick slut på färgfilm där nere och letade runt efter mellanformatsfilm i alla fotoaffärer jag hittade (verkar för övrigt fortfarande vara en rätt stor filmkultur där nere men just färg 120 verkade svårt, instax, triX-120 mm fanns det gott om i även dem minsta fotoaffärerna) och fick till slut tag på ett fempack provia 100F för 50 Euro (!) .
Tjejen i butiken sa att det var Slides, dia men på kartongen stod det color-reversal. Borde inte det vara negativ? men sen när jag kört igenom filmen så står det att den ska processas i E6 eller CR-56 vilket återigen talar för dia men på fujis hemsida står det

"Super-fine Grain

Finely detailed image formation for large-size enlargements and other work requiring high-magnification as a result of the finest grain among ISO 100 color reversal films.". Vilket väl talar för neg?

vad fan har jag köpt för film och hur ska jag soppa den?
mvh Pär
 
Det är en rätt neutral dia film med naturliga hudtoner. jag gillade mer färg så jag körde kodak 100vs samt velvia 50 för resefoto.
 
color reversal

Att det heter color reversal på engelska har visst att göra med nåt tekniskt i hur filmen funkar. I stället för att det ljuskänsliga ämnet fixeras och blir kvar som i neg film, finns det "färgkopplare" i diafilmen som gör att rätt färg visas efter framkallning. Det ljuskänsliga ämnet blir inte kvar efteråt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.