Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Provia 100F misslyckas

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Har försökt crossframkalla Provia 100F mellanformat två gånger nu, där framkallningen misslyckats. Båda gångerna har filmen blivit blank. Gul genomskinlig film utan några bilder.

Första gången tänkte jag att framkallaren blivit kass, eftersom jag kört nån film innan med samma sats. Den här gången blandade jag en ny laddning Paterson C-41 och tillhörande blekfix. Samma sak igen.

Är det något speciellt med Provia 100F? Blir smått panikslagen eftersom jag har 70st 4x5 blad av samma film i kylen. Jag har ju sett några fantastiska crossade Proviabilder här på FS, så man börjar ju undra vad som är fel..

edit: ska tillägga också att först filmen var tagen med Holga och den andra med en bladare, så kameran är det inte.

Kom filmen ut HELT blank? Inga siffror etc?

Om ja... då kan jag inte fatta det. Då måste Paterson C41 och Provia vara inkompatibla. Kanske skiljer sig en "kommersiell" C41-process från en hemmaversion?

Om du har siffror i kanten på filmen så kan avsaknaden av bilder bero på underexponering/underframkallning. Jag har läst på en del ställen att Provia 100 ska exponeras efter ISO 25-50 för att crossas bra. Men detta låter ganska osannolikt... ändå. Två stegs underexponering borde inte resultera i blanka bilder.

Siffror fanns längs filmen. Jag beställde kittet i juli, bäst före är nov 2006 på framkallaren. Antar att fixet funkar eftersom filmen blev klar.

Idéer om hur jag testar framkallaren välkomnas.. en styck bladfilm i skål kanske? Fick hem Kodak EPP 4x5 idag och den filmen har ju lyckats förut (120).

paco skrev:
Siffror fanns längs filmen. Jag beställde kittet i juli, bäst före är nov 2006 på framkallaren. Antar att fixet funkar eftersom filmen blev klar.

I så fall har en av två saker hänt. Framkallare och fix är OK.

1. Dina kameror har inte exponerat filmen alls. (inte troligt)

2. Du har underexponerat. Pröva att exponera efter ISO25. Pröva också att överframkalla.

*h

Hej!
Frågan var varför Provia 100F misslyckas !

Om du läser på följande länk: www.fujifilm.se.Söker på Provia 100...nuellt.Kanske jag skall hälpa dig ? Mvh Rolf

Detta gällde crossframkallning, alltså att man framkallar dia i C-41, eller tvärtom. Provian fungerar annars fint med Tetenals E-6 kit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar