Annons

proprint+photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Hejsan !

1.Anledningen till mina frågor är att jag har skickat in lite testbilder till proprint,men bilderna blir mycket dovare och mörkare än på skärmen,har visserligen bara kalibrerat med adobe gamma,men har testat att justera ljusheten på skärmen men utan att komma i närheten av ljuset på bilden.Kontrasten kan jag inte justera på skärmen eftersom det är 5 förvalda lägen .Min skärm är en Eizo L568,är det en för dålig skärm att bildbehandla med eller måste man köpa en skärmkalibrator för att komma i närheten av det verkliga utslaget

2.Undrar lite om inställningar i photoshop cs2,
Under "färginställningar" har jag ställt in Adobe RGB (1998) som arbetsfärgrymd,som det står på proprints sida,men de nämner inget om övriga inställningar där

3."Visa-korrekturinställningar-egen",där ska man sätta profilen proprint som enhet för simulering och återgivningen till relativtfärg värde,men hur ska övriga alternativ vara,svartpunktskompensation,bevara rgb nummer,simulera pappersfärg etc

4.Min skärmprofil behöver jag associera den till photoshop på något sätt

5.Likadant under "konvertera till profil" ska svartpunktskompensation ,använd gitter vara ikryssat eller ej

6.Till sist undrar jag under menyn visa-korrekturinställningar är aktuell CMYK markerat ,är det något som photoshop väljer automatiskt eller behöver man ändra något där vid vanlig bild behandling,blir bara osäker för att när jag öppnar en tiff bild i photoshop står det i bild informationen RGB/16,samt att visa aktuell CMYK är markerat ,verkar så motsägelsafullt på något sätt

7.Skulle vara tacksam om någon kunde bena ut lite av mina funderingar,skall väl köpa en spyder 2 express framöver ,men vill bara veta om jag har de rätta inställningarna i photoshop samt om det är lönt att köpa en kalibrator till den skärmen jag har.Har läst mycket på forumet här men får inte ihop någon helhet


tack på förhand

Tobbe
 
Tobber skrev:
1.Anledningen till mina frågor är att jag har skickat in lite testbilder till proprint,men bilderna blir mycket dovare och mörkare än på skärmen,har visserligen bara kalibrerat med adobe gamma,men har testat att justera ljusheten på skärmen men utan att komma i närheten av ljuset på bilden.Kontrasten kan jag inte justera på skärmen eftersom det är 5 förvalda lägen .Min skärm är en Eizo L568,är det en för dålig skärm att bildbehandla med eller måste man köpa en skärmkalibrator för att komma i närheten av det verkliga utslaget
Jag tror du kommer bli överraskad över hur stor skillnad kalibratorn gör. Dagens skärmar är ofta mycket ljusstarka och då ser utskrifterna mycket mörkare ut. En annan del är ju att du behöver ett bra ljus på din utskrift för att kunna bedöma den. Det ideala är ett dagsljus som har en styrka vid 500 lux.

2.Undrar lite om inställningar i photoshop cs2,
Under "färginställningar" har jag ställt in Adobe RGB (1998) som arbetsfärgrymd,som det står på proprints sida,men de nämner inget om övriga inställningar där
De övriga inställningarna under färgrymder påverkar bara bilden när den är CMYK eller gråskaleläge.

3."Visa-korrekturinställningar-egen",där ska man sätta profilen proprint som enhet för simulering och återgivningen till relativtfärg värde,men hur ska övriga alternativ vara,svartpunktskompensation,bevara rgb nummer,simulera pappersfärg etc

Svartpunkskompensering ska du ha aktiv. Det ger dig en bättre återgivning av de mörka partierna av bilden. Bevara RGB ska du absolut inte ha aktiv, det visar bara hur bilden skulle se ut om du inte konverterar bilden. Simulera pappersfärg gör att du får fram pappersbasens färg på bilden. Har du alltså ett papper som är en aning varmvitt blir bilden lite varmvit i högdagrarna när du aktiverar detta alternativ. Många tycker dock att bilden ser mycket gråare och plattare ut när man har detta alternativ aktivt än vad utskriften sedan blir.

4.Min skärmprofil behöver jag associera den till photoshop på något sätt
Nej, det ska du inte behöva göra. Du kan gå in i färginställningar och klicka på »Visa fler alternativ« och sedan välja Arbetsfärgrymd RGB: Om du tittar högt upp i den lista som då öppnas ska du se din skärmprofil. Välj dock inte den, det är bara för att kolla att Photoshop har läst in rätt skärmprofil som du gör detta. Välj Adobe RGB, som du redan valt.

5.Likadant under "konvertera till profil" ska svartpunktskompensation ,använd gitter vara ikryssat eller ej

Eftersom du valt svartpunktskompensation i förhandsvisningen ska du också välja den här. Gitter lägger på lite brus på bilden för att dölja ev konverteringsartefakter. Jag brukar inte välja detta.

6.Till sist undrar jag under menyn visa-korrekturinställningar är aktuell CMYK markerat ,är det något som photoshop väljer automatiskt eller behöver man ändra något där vid vanlig bild behandling,blir bara osäker för att när jag öppnar en tiff bild i photoshop står det i bild informationen RGB/16,samt att visa aktuell CMYK är markerat ,verkar så motsägelsafullt på något sätt

Det är Photoshops grundinställning, så det är helt rätt. Om du aktiverar förhandsvisningen så kommer du se hur bilden kommer se ut om du konverterar den till den CMYK-profil som du valt som CMYK arbetsfärgrymd. Väljer du sedan att förhandsvisa med Proprints profil kommer du se hur bilden kommer att se ut när du printar den hos Proprint.

7.Skulle vara tacksam om någon kunde bena ut lite av mina funderingar,skall väl köpa en spyder 2 express framöver ,men vill bara veta om jag har de rätta inställningarna i photoshop samt om det är lönt att köpa en kalibrator till den skärmen jag har.Har läst mycket på forumet här men får inte ihop någon helhet
Har du läst mina artiklar om färghantering? http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm är adressen till den första.

Stefan
 
Tusan tack för dom svaren Stefan!Det hjälpte mig en hel del.
Så när jag behandlar en bild som jag ska skicka till proprint,så kan jag lika gärna välja proprints profil under visa-korrekturinställningar och ha den aktiverad under hela bildbehandlingen,så ser man ju direkt hur bilden blir när man printar den hos proprint,istället för att kolla efter bildbehandlingen
 
Tobber skrev:
Tusan tack för dom svaren Stefan!Det hjälpte mig en hel del.
Så när jag behandlar en bild som jag ska skicka till proprint,så kan jag lika gärna välja proprints profil under visa-korrekturinställningar och ha den aktiverad under hela bildbehandlingen,så ser man ju direkt hur bilden blir när man printar den hos proprint,istället för att kolla efter bildbehandlingen

Ingen dum idé, om du vet att du ska printa hos dem så kan du göra så.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.