Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Propotionsriktiga beskäringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej, jag tycker ofta det kan vara lite jobbigt att få utskärningar att vara i rätt proportioner. Till exempel:

Om jag vill lägga upp en bild på fotosidan i 1024 x 768 vilket är max storlek så gör jag en beskäringen. Original bilden är ju på 2560 x ? så urklippet kanske blir 1500 x ?.. Då om jag ändrar storleken till 1024 så blir ju höjden 768 om det är samma proportioner som innan men det blir det ofta in. Jag hoppas ni förstår vart jag vill komma och ni kan hjälpa mig.

Jag använder beskärningsverktyget i Photoshop. Man kan skriva in bredd och höjd i pixel, så beskärs inte bara bilden, utan den skalas samtidigt om till den storleken. När man använder verktyget så hänger bredd och höjd på markeringen ihop så att proportionerna blir rätt.

FelixSwensson skrev:
Hej, jag tycker ofta det kan vara lite jobbigt att få utskärningar att vara i rätt proportioner.

Om du trycker 'M' (för Marquee Tool) och sen skriver in bredd och höjd i rutorna nedan så blir din markering automatiskt i rätt proportion.
Förminska sedan bilden till, i ditt fall, 1024 (höjden 768 följer med automatiskt eftersom du ju har gett bilden dessa proportioner.)

Bilagor

• crop.gif
    crop.gif
    7.6 KB · Visningar: 169
Senast ändrad:
ANNONS