Annons

Proof condition; kontroll av pappers-simulering

Produkter
(logga in för att koppla)

arne strömberg

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som kan svara på hur man bäst skall kolla hur en bild kan te sig i utskrift från crimson med "customize proof condition" (view/proof set-up/custom). Jag har laddat hem crimsons pappersprofil och lagt in den i "device to simulate".
Det jag undrar är om man skall bocka i "black point compensation" eller inte. Vid kontroll med preview så blir det mycket mer kontrast när den inte är ibockad jämfört med när den är ibockad.

Skillnaden mellan min vanliga profil som jag använder i photoshop och crimsons pappersprofil är marginell då blackpoint compensation är ibockad, men rätt betydande när jag bockar av den. Går det att enkelt förklara vad som menas med "renering intent" i detta fönster?

Mvh

Arne
 
Om du tittar på Crimsons hemsida på samma sida där du hämtar profilen så finns det en bild på hur det ska vara inställt.
 
Får jag göra det enkelt för mig och hänvisa till den artikel jag skrivit här på fotosidan? Du hittar den på http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm.


Hej, tack för svar! Jag har skrivit ut och studerat din artickel, och tycker väl jag förstått det mesta. Du förordar att black-point compensation och simulate paper color skall vara ibockade. Crimson själva menar på sin hemsida att korrekt inställning i photoshop är när inga av dessa är ibockade. I högskolekursen digital bildbehandling som jag läser på distans (Jönköpings högskola) visas fönstret med endast black point compensation ibockat. Så nu har jag tre alternativ!

Med dina inställningar blir bilden som du själv beskriver påtagligt matt på skärmen. Det känns som att jag skulle överkompensera om jag skulle gå efter den. Jag har gjort utskrifter från Crimson utan att göra några särskilda åtgärder och är i stort nöjd med resultatet.Jag har provat att göra dem både med och utan deras egen auto-korrigering. Men skulle vilja få litet mer koll. Kan det vara att dina inställningar är mer anpassade till hemma-skrivare? Är det bättre att följa Crimsons rekommendationer då man anlitar dem? Jag har litet svårt att utläsa en motivering för det ena eller andra i just detta fönster i din artickel. Men jag inser också att svaret kanske blir väl komplicerat.
Ibland känns det som att det enda sättet blir en slags medveten trial&error-metod.

Med vänlig hälsning

Arne
 
Du förordar att black-point compensation och simulate paper color skall vara ibockade. Crimson själva menar på sin hemsida att korrekt inställning i photoshop är när inga av dessa är ibockade. I högskolekursen digital bildbehandling som jag läser på distans (Jönköpings högskola) visas fönstret med endast black point compensation ibockat. Så nu har jag tre alternativ!
Ibland känns det som att det enda sättet blir en slags medveten trial&error-metod.
Du har nog ganska rätt i detta att man får ha en medveten inlärning. Det är svårt detta med att gå över från ett media till ett helt annat. Om jag förklarar lite vad var och en av dessa punkter gör, så är det kanske lättare att tolka dessa förändringar.

Svartpunktskompensation påverkar resultatet både när du kollar på skärmen och när du sedan skriver ut bilden, men endast om du använder dig av relativt färgvärde. Använder du en perceptuell konvertering, som Crimson gör, spelar denna dialogrutan ingen roll. Det är också enkelt att se på skärmen. Ställ in din återgivingsmodell på relativt färgvärde och klicka i och ur kompensationen och du ser att valörer i skuggpartierna återges bättre när du har denna funktion aktiv. Byter du till perceptuell återgiving ser du ingen skillnad.

Simulering av pappersvitt och svärta är en funktion som bara påverkar hur bilden visas på skärmen. Kryssar du för båda två justeras visningen för hur ditt pappers vithet och den maximala svärtan på pappret ser ut. Detta gör att du kan jämföra bildens utseende på olika papper. Om jag ska skriva ut en bild och vill simulera hur den ser ut på ett matt papper eller ett blankt papper ser jag hur stor skillnad det blir i svärta om jag använder dessa funktioner. Om jag har ett varmt papper och ett kallt papper ser jag hur färgerna kommer att påverkas när jag använder dessa funktioner.

För mig som vill ha maximal kontroll på återgivningen är det därför självklart att använda båda funktionerna. Men många brukar då reagera och säga att bilderna blir så platta och grå. Det är helt riktigt att de ser mycket plattare ut på skärmen och att de ofta upplevs som mer kontrastrika när de väl skrivits ut. För det första behöver du en skärm med bra kontrastomfång, minst 1:250. För det andra, visa bara bilden på skärmen så att du inte har några andra refererenser på skärmen. Det gör du genom att trycka på tab-tangenten och sedan trycka ett par gånger på f-tangenten så att du ser bara bild på din skärm. Har du då en svart bakgrund, höger-klicka (Mac = Ctrl-klicka) på bakgrunden och välj grå.

Nu ser du hur bilden ser ut och kan ev justera kontrasten.

Stefan
 
Du har nog ganska rätt i detta att man får ha en medveten inlärning. Det är svårt detta med att gå över från ett media till ett helt annat. Om jag förklarar lite vad var och en av dessa punkter gör, så är det kanske lättare att tolka dessa förändringar.

Tack för engagerat svar! Jag får jobba vidare från detta.

Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.