Annons

projektarbete,"ett år i stockholm", samma motiv eller slumpmässiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

beagle

Ny medlem
har tänkt sätta ihop en "fotobok" som projektarbete. Pga. att temat är "stockholm" så tänkte jag att man kunde ha som titel "ett år i stockholm" och då till frågan:

ska jag för att få någon slags bra struktur ta samma motiv och fota dessa 1 gång i månaden? så att man ser förändringarna under årstiderna osv...?

ELLER

ta slumpmässiga bilder som speglar hela stockholm under ett år?

jag tycker själv att ettan kan ha några fördelar men att den är rätt enkelspårigt och grå.

samtidigt så är det bra att få någon mer struktur på det hela. fast det kanske man får ändå om man lägger in kapitel efter månaderna?

eller kan man kombinera båda? I början av varje kapitel (månad alltså)alltid ha en bild med samma motiv genom hela boken? och sen slumpmässiga bilder?

*förrvirad* *HjÄLp* måste börja fota snarast också för att det verkligen ska bli "ett år i stockholm"

någon som vet vart man kan få det hela till en bok också? ngt slags bokbinderi?

mvh Camilla
 
Ett tips

Kul fotoprojekt!

Jag tycker att du ska börja med att vandra runt med kameran i Stockholm helt planlöst och fota som fan. Lägg sedan ut alla bilderna på golvet hemma och försök att hitta intressanta mönster och bildidéer.

Att i förväg bestämma strukturen innan man har sitt syfte eller idé klar kan visa sig vara ett stort misstag. Börja riktigt brett och fokusera dig sedan mer och mer allt eftersom tiden går.

Kanske får du med en uteliggare på en bild den första veckan? Om det verkar vara ett intressant ämne så försök att följa uteliggare och visa deras vardag under årstiderna i Stockholm?

Detta kanske verkar flummigt men det är faktiskt på detta sätt som mycket etnografisk forskning genomförs. Att man går in fältet med ett par breda frågor och lämnar fältet med ett utgångsproblem.

Ingångsproblemet skulle kanske vara hur Stockholm för ändras under årstiderna och utgångsproblemet blir en beskrivning hur uteliggarna anpassar sig till årstiderna.

Bara ett exempel. Förvänta inte dig att du kan sitta hemma på kammaren och komma på en grym idé. Gå ut på gatorna och analysera det du ser, hämta inspiration, det finns mycket intressant att beskriva med fotografi.

Hoppas det hjälpte.
 
grymt svar matte.. tyckte att "I början av varje kapitel (månad alltså)alltid ha en bild med samma motiv genom hela boken? och sen slumpmässiga bilder?" grejen var bra. Men efter din förklaring så finns det nog två bra..

//Johannes
 
Bra svar Mattias,

den bästa erfarenheten jag har från mitt första projekt är att man inte ska försöka styra riktningen för mycket från början. Den ändras ändå ganska ofta och blir till det bättre. Var därför öppen för förändringar, och gör som Mattias säger, börja fota lite löst och se vad som händer. Det bästa tipset jag har fått från en stor fotograf är, att man måste inte veta vad man ska göra innan man börjar fota. Man sätter bara igång och "go with the flow" så ska snart den bästa vägen visa sig.

Lycka till!
Berätta gärna hur det går med boken, tryckeriet och bindningen. Jag är själv sugen att göra en bok som mitt examensarbete.

Mvh,
Jessica
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.