Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Progressiv kontrast.

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Jag har en bild föreställande den vidsträckta utsikten från ett höghus i Stockholm. Bilden är tagen i ganska disigt väder och har därför avtagande kontrast ju längre bort i motivet man kommer. Det mest avlägsna (överst på bilden) skulle behöva en rejäl kontrastökning och det som är närmast (nederst på bilden) ingen kontrastökning alls.

Vilket program kan fixa sådant - en stegvis höjning av kontrasten från noll till "mycket"?

Photoshop.

Du kan lägga på ett justeringslager med kurvor för att höja kontrasten och använda avtoning från svart till vitt i justeringslagret för att få en gradvis framväxande effekt.

Vet du inte hur du gör få du nog svar snart, jag återkommer efter att ha sovit annars.

Tack Mikael, men det har blivit läggdags här också. Jag ska se om jag kan realisera ditt råd i morgon, men känner mig undrande inför hur man anger i vilken riktning i bilden avtoningen skall ske.

Senast ändrad:
vit = full
svart= inget

allatså är det bara att trycka på X för att byta mellan bakgrund och förgrund annars kan du trycka ctrl+i för att invertera masken ( du måste den maskerad)

När du skapat ett justeringslager väljer du övertoningsverktyget (gradient tool) och ser till att svart förgrundsfärg med vit bakgrundsfärg.

Välj linjära övertoningen och dra sedan med verktyget i justeringslagrets mask (inte i bilden) uppifrån och ned.

Du kan dra flera gånger tills du får rätt övertonad kontrastjustering, jag tror inte du skall dra från topp till botten utan snarare lite kortare.

Titta på bifogade skärmdumpar om du är osäker på hur man gör justeringslager och väljer verktyg.

Bilagor

• kontrsat.gif
    kontrsat.gif
    9.3 KB · Visningar: 236
Tack igen Mikael, och förlåt för att jag missade att nämna att jag använder Paint Shop Pro, och inte Photoshop... Men tack vare din utmärkta pedagogik gick det att lotsa sig fram även i Paint Shop Pro, trots att saker och ting ser annorlunda ut där.

Efter lite trixande med 'Linear Gradient' på justeringslagret så kan jag konstatera att jag hittat det jag söker. Nu behövs det bara lite tid för att anpassa diverse parametrar till utsiktsbilden så att den blir "odisig".

Roligt att det gick att lösa med ett annat program.

Måste prova Paintshop eftersom det är ett så pass bra program.
I höstas hade jag en tvådagars Photoshopkurs för ett större företags informationsavdelning och de körde med Paintshop P...

ANNONS