Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programvaran Minolta Master???

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Den skulle komma i slutet av december. Vet någon om den finns nu?

Har försökt behandla en MRW-testbild från min A2 i Adobe P CS men det programmet kan inte än hantera A2 MRW-bilder än trots uppgradering med deras beta-RAW-plugin.
Men en MRW-bild från A1 lär fungera? Hur är det KG?
Har man ändrat på MRW-formatet i A2:an. Det här verkar programmerar-lekstuga.

Däremot kan jag ta en RAW-bild med min gamla Canon S45 och behandla i AP CS. Men det är ju inte så spännande precis.

Minoltas eget medlevererade program, Minolta Viewer, är ju skrattretande i all sin ofunktionalitet. Går inte ens att använda för att läsa in bilder från kameran på vettigt sätt. Det är tur att Canon Zommbrowsern går att använda till A2:an också men den acceperar bara JPG och inte MRW och det kan man ju förstå.

Man får tydligen vänta på Adobe eller bara strunta i MRW och använda bästa JPG. Så jag gör nog DELETE på MRW-testbilden.
 
Formatet har uppenbart ändrats i alla fall mellan 7Hi och A2 (ACDSee kan läsa både 7Hi och A2, PaintShop Pro bara A2). Med tanke på att det är en annan sensor troligen även mellan A1 och A2. Enligt Minolta Photo World ska dom lägga upp en workshop för Master "..in two weeks." oklart dock när nedräkningen började...

Min lösning för 7Hi filer har varit att helt enkelt batchkonvertera dom till TIFF med Dimage Viewer. Måste du använda den programvaran för att läsa över bilderna till datorn av tekniska skäl?
 
Det som har hänt i bild formatet mellan D7 o A2 ätr att lagrigen har blivit lite smartar. Detta för att spara plats.

D5, D7xx: Two pixel values 0x123, 0x456 are stored as 01 23 04 56.
A1, A2: Image data are packed. Two pixel values 0x123, 0x456 are stored as 12 34 56.

Så med andra ord så sparar man en byte på två pixlar.

//Tobbe
 
Jan,
Nej jag behöver inte använda ZB för att läsa in bild men det är snabbt och bekvämt och i kameran online utvalda bilder kommer direkt in i fotoalbumet sorterade under, av ZB autoskapade, mappar märkta ÅÅÅÅ-MM-DD.

MRW-bilden hämtade jag FÖR HAND från USB-disken=kameran i datorn och stoppade in den i aktuell dag-mapp. Sedan försökte jag ta upp den i Adobe CS men det gick som sagt inte.

Är .tiff jämbördig med .mrw ? I så fall är det ju enklast att använda tiff som ju är en gammal "hederlig" bildstandard.

Såg att det kom ett svar på format. Det Är Adobe RAW beta 2.4 som jag laddat in, se:

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=windows

Där kan man se att A1 har support men inte A2 och det stämmer tyvärr.
Christer
 
Jag har inte använt ZB på flera år men det är ju en Canonprodukt och att den inte fungerar för MRW är väl knappast förvånande. Exempelvis ACDSee har motsvarande funktioner men utan att vara bunden till en viss tillverkare.

Det stora problemet med batchkonverteringen är nog snarast att du är bunden till samma inställning för RAW konverteringen för alla filer i samma batch (kamerans egna eller några du sparat). Standard är att DiW sparar filerna som 48-bitars TIFF och MRW filerna har du ju kvar.

Kan tycka det är lite märkligt att Adobe inte har stöd för A2 när dom annonserar stöd för A200? Hur gör övriga PS användande A2 ägare här, det måste väl finnas ett antal....?
 
Christer1 skrev:
Är .tiff jämbördig med .mrw ?

Nej. TIFF-filen har precis som JPEG genomgått en del bildbehandling. Man har interpolerat fram färginformationen (tre färger per pixel istället för bara en), och mixat färgerna med hänsyn till vitbalansen.

Såg att det kom ett svar på format. Det Är Adobe RAW beta 2.4 som jag laddat in, se:

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=windows

Där kan man se att A1 har support men inte A2 och det stämmer tyvärr.
Christer

Enligt Adobe kom stöd för Dimage A2 redan i Camera RAW 2.2, i 2.3 var det inga nya Minoltakameror, och i 2.4b kom stöd för Dimage A200 och Dynax 7D.

A2 borde alltså funka med Camera Raw 2.2, 2.3 och 2.4.
Är det någon som har en MRW från en A2 som jag kan testa med? Har Photoshop CS med RAW 2.4b, som funkar utmärkt åtminstone med min 7D.
 
Jan,

Nu har jag efter en hel del fixande hittat RÄTT plugin, Adobe RAW 2.2, och RÄTT sätt att installera den på d.v.s i EXAKT RÄTT fil under Adobe och nu fungerar plötsligt min RAW-modul helt OK och jag har fått upp min MRW-testfil.

Så stryk det jag sagt förut. A CS Raw fungerar för A2:an också.

Nu är det bara att hoppas att Minolta Master kan läsa in bilden på ett smidigt sätt.

Christer
 
Är det därför du väntar på Minolta Master skulle jag ta en titt på t.ex ACDSee 7 och se om du inte får de funktioner du vill ha till ett bättre pris och utan att vara bunden till Minolta.
 
Egentligen kan jag använda gratisprogrammet ZB för alla bilder utom MRW och då kan jag kosta på mig att handplocka in dom i Fotoalbumet.

Men, det vore ju smart om man kunde importera MRW direkt i Adobe CS. Men CS märker inte att kameran över huvudtaget är ansluten till USB-porten. Jag fick ingen twain-driver med till kameran och den finns inte med bland XP´s kameradrivers heller. Bara till en massa andra kameror.

Vet någon var man kan hitta en A2 twain-driver? Det finns inte någon nedladdbar på Minolta siten vad jag kan se.
ZB har ju en inbyggd twain-driver som också upptäcker och accepterar A2:an men CS kan tydligen inte använda den eller hitta den.
 
På vilket sätt skulle Minolta Master kunna vara smidigare än Adobe Camera RAW?

Förresten, Christer, både 2.3 och 2.2 är "rätt" plugin. 2.4 är nästan rätt, den funkar bara till nån gång i februari (tidslåst beta, och vid det laget borde den riktiga ha kommit ut).
 
Christer1 skrev:
..Men, det vore ju smart om man kunde importera MRW direkt i Adobe CS. Men CS märker inte att kameran över huvudtaget är ansluten till USB-porten. Jag fick ingen..

Nu är jag ingen användare av Adobe CS men om du ansluter kameran till USB porten ska du rimligen kunna öppna filer på den som på vilken disk som helst. (Då förutsäter jag att du har en dator med stöd för att ansluta en flyttbar disk via USB).
 
Ja visst, det kan jag förstås göra. Det är ju det jag i princip menar med "handflytta"

Jag är ju så bortskämd med att ZB via USB2 springer direkt in i kameran och visar bilderna där som tumnaglar på bildskärmen och att jag redan där kan bestämma vilka som skall importeras. Sedan batchas utvalda snabbt och automatiskt till rätt ställe i fotoalbumet.

Men den funktionen kan man nog vid närmare eftertanke inte få med MRW i CS.
Så den import-funktionen i CS bör jag nog glömma.

Minolta Master får naturligtvis inte kosta ett öre, det gör inte ZB för Canon-användare. Är MM gratis får man väl se om den står sig i konkurrensen. MRW tar jag ju nu från USB-disken direkt in i fotoalbumet och CS så nu ser jag faktiskt inget behov alls av MM.

Skall titta lite på Jan´s programvara. Jag har mer än 7000 bilder i mitt fotoalbum. Kan av förståeliga skäl inte ändra min Mappstruktur vars bas är ÅÅÅÅ-MM-DD om det skulle erfordras.
 
Christer1 skrev:
..Skall titta lite på Jan´s programvara. Jag har mer än 7000 bilder i mitt fotoalbum. Kan av förståeliga skäl inte ändra min Mappstruktur vars bas är ÅÅÅÅ-MM-DD om det skulle erfordras.

ACDSee lägger inga krav på mappstrukturen. Jag vill minnas att funktionen att automatiskt imortera till en mapp med datumformat finns där. Tror t.o.m. man kan ha en mall för mappnamnet men eftersom jag inte använder den funktionen låter jag det vara osagt. Du hittar mer info bl.a här: http://www.acdsystems.com/nr/acdsee7/en/photography/index.html och här:http://www.acdsystems.com/nr/acdsee7/EN/atwork/index.html

Givertvis finns även andra alternativ, ett antal är nog recenserade här.
 
Dimage Viewer

Ni Minolta Dimageägare som kör bilderna genom Dimage Viewern och använder Batch Processing.
Vilken kompressionsgrad använder ni ?
Har testat och köra på ex.3 men då får jag en större fil en om jag använder filen som den är ?
På skärmen ser man ju absolut ingen skillnad men var går gränsen vid utskrift på ex. 20x30 ?
 
Nej, den är oanvändbar.
Som tur är har jag en gammal Canon S45 med Zoombrowser och den uppgraderad till 5.0 är ljusår bättre och går att använda till A2:an och förmodligen andra Minoltor också.
Kolla med en vän som har någon Canonkamera och uppgraderad ZB till 5.0. Anslut din kamera i hans dator med USB-sladden och låt ZB gå in i din kamera och titta på bilderna (JPG) och välja ut vilka du vill ladda in i datorn. ZB tankar nu hem bilderna mycket fortare än MV.
Väl i datorn kan du fortsätta urvalet och t.ex ställa upp 4 st bilder för jämförelse. Du kan synkronisera bilderna så att när du zoomar för att titta på detaljer följs alla fyra bilderna med. Du kan med ett klick få helskärmbild och med ytterligare ett komma tillbaks igen.
Editfunktionerna är något påvra men det finns en snabbingång till PhotoShop där man kan fortsätta putsa på dom urvalda bilderna.
Dessutom läggs alla bilder automatiskt i mappar märkta ÅÅÅÅ-MM-DD i ditt fotoalbum.

Vill du emaila bilder finns en bra komprimerings- och sändfunktion för det.

Jag har tagit bort MV ur min dator. Den har ingen funktion. Har tittat på Minolta Master som dom vill ha betalt för men den verkar inte bättre.
Och inte tillhandahåller dom en Try-out version av den som gör att man kan testa före eventuellt köp.
Man vill att vi skall köpa grisen i säcken.
 
Det verkar ju bra, men det var egentligen inte detta svar jag ville ha....frågade bara generellt vilken komprimeringsgrad Minoltafolket använder som kör DimageWiewern ???
Jag har använt programmet flera år nu uppgraderat och tycker att det funkar bra.
Man kan ju även använda det till att namn och nummerändra andra filer än Minoltas egna. :)
 
Dimage Viewer

KG...har du något bra tips angående Dimageviewern ?
Programmet väljer själv Low Compression 3 när jag kör Batch Processing...bara det att då får jag en större fil en om jag inte processar alls ?
Var bör man ligga för att klara 20x30 med bra resultat...kör 7Hi 5Mpix Jpeg/Fine ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.