Annons

Programvara för RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag har en PS Elements 8 som tydligen använder Camera Raw 5.5. Dessutom har jag Raw Therapee 4
Jag har provat båda på "STILL LIFE" bilderna hos Imaging Resource från Pentax Q. Vid ISO 125 kan man ladda ner JPG eller DNG. Problemet är det blå garnet...ingen struktur i JPG och likadant med DNG om jag använder PS 8. RT 4 klarar detta utan problen. Det vore intressant att veta hur andra versioner klarar detta... tacksam för svar!
 
Jag har en PS Elements 8 som tydligen använder Camera Raw 5.5. Dessutom har jag Raw Therapee 4
Jag har provat båda på "STILL LIFE" bilderna hos Imaging Resource från Pentax Q. Vid ISO 125 kan man ladda ner JPG eller DNG. Problemet är det blå garnet...ingen struktur i JPG och likadant med DNG om jag använder PS 8. RT 4 klarar detta utan problen. Det vore intressant att veta hur andra versioner klarar detta... tacksam för svar!

Har testat några olika RAW-konverterare under några år men slutligen fastnat för SilkyPix Pro som jag tycker ger mig bra resultat och redigeringsmöjligheter. Finns som de flesta i 30-dagars version.
Programval är ju ofta en smaksak och lite komplexa program tar alltid en tid att komma underfund med. Man måste räkna med att ge ett program en ärlig chans att bekänna färg innan man bedömer resultatet.
Kör med Pentax K7, alltid i RAW-format.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.