Annons

Program till Pioneer DVD-brännare..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
Jag har en Pioneer DVD-brännare IDE DVR-107D Bulk och har bränt lite vanliga CD-skivor.
Dom blir helt okej och kan ses på andra datorer än den jag bränt på.

Nu har jag upptäckt att de DVD-skivor jag bränner bara går att använda på samma dator som jag bränt på.

Jag använder Nero och memorex-DVD.
Jag har inte hittat något progg i paketet till brännaren jag köpte, så jag antar att inget ingick (fast jag måste säga att det låter för j*vla dumt, kan det verkligen vara så, eller har det trillat ur?), och har därför installerat Nero istället.
Men det funkar alltså inte alls särskilt tillfredsställande.
Jag vill ju verkligen att DVD-skivorna ska kunna läsas på andra datorer.

Hjälp!
Vad göra?!
 
Det är troligen problem med detdär att det finns olika slags dvdskivor.
Vissa läsare tycker inte alls om DVD+R och andra tycker inte alls om DVD-R. Och vissa läsare blir helt galna ifall det är en bränd DVD.
Det är alltså inte programmets fel, utan skivornas.

Försök bränna så långsamt som det går och se till att läsaren på den andra datorn stödjer formatet.

/Henri
 
jag bränner alltid så långsamt det går.
men vad gör man för att läsare på andra datorer ska stödja formatet? visste jag det hade jag ju gjort det direkt och sluppit fråga här.

när jag tänker efter så har jag för mig att jag bränt några no-name-DVD's och det gått bra.
vad är det med Memorex som är så speciellt?
 
Du kan inte göra nånting för att andras läsare ska stödja dina skivor.
Det är heltenkelt så i dessa förvirrade dagar att vissa funkar bättre än andra på vissa slags skivor, samtidigt som andra skivor inte vill fungera alls.

Om dessa memorexskivor ger dig bekymmer så prova andra slags.

DVD-R (med ett minus) är det vanligaste formatet idag att bränna då skivorna är mkt billigare, och funkar också bäst enligt min erfarenhet, men det är nåt man kan debattera om tills öronen blöder.

/Henri
 
men skit oxå. jag som typ ruinerade mig och inte ville köpa no-name skivor.

dom här skivorna är det + på.
kan du förklara skillnaden på + och - som om jag var fyra år?

vad rekommenderas för skivor och märke då?
jag vill ha best of the best!
som funkar på typ alla datorer!
(jag vill ju inte skicka skivor till kunder och så går dom inte att läsa på deras dator)
 
Näe köp inte noname, men ett välkänt märke är inte alltid mycket bättre.
Ingen aning vad du ska köpa för skivor, du får testa dig fram. Men jag kör med endast dvd-r skivor.

Skillnaden mellan + och -?
Ptja, du vet, det finns 98 oktanig bensin och 95 oktanig bensin. Vissa bilar vill köra med 98 oktaniga och andra bilar med 95 oktaniga.
Vad är det för skillnad egentligen? Knappt nån. ;-)
Rena märkeskriget egentligen, ett gäng företag säger att + är bäst, ett annat gäng företag säger att - är bäst.

Brännare idag klarar dock av bägge formaten, men det kan bli lite gissel när det väl kommer till att läsa skivorna man bränt. Gamla dvd-läsare tycker egentligen inte om någon av dessa format.

/Henri
 
ja det kan man säga. :p

vad 17 ska jag göra?
jag behöver dvd-skivor som alla mina kunder (som är privatpersoner med persondatorer av olika slag) klarar att läsa.
men det finns alltså inte?
 
finalize..

Estethia skrev:
ja det kan man säga. :p
vad 17 ska jag göra?

Jag har bränt både -R, +R, -RW och +RW, som kunnats läsa på nästan alla läsare som inte är för gamla och är multiformat-kapabla.

Tricket är att 'finalize':a sina skivor, dvs, göra avslutade sessioner som är stängda. I annat fall kan man få(och ibland be om) problem med att andra inte kan läsa.

Jag väntar således alltid tills jag har tillräckligt så jag fyller hela skivan, och skriver då i en enda session som stängs. Det är det enklaste och säkraste sättet, så man vet att det ska bli mest 'läsbart' i de flesta fall.

Kan det vara något sådant enkelt du missat?
 
Estethia skrev:
ja det kan man säga. :p

vad 17 ska jag göra?
jag behöver dvd-skivor som alla mina kunder (som är privatpersoner med persondatorer av olika slag) klarar att läsa.
men det finns alltså inte?

Tjena Christel,

vari består ditt problem ?

Hur ska dina kunder kunna läsa dvd skivorna samt vad är det för slags information på dem ? Såg att ni pratat om (+) respektive (-), min erfarenhet är att de flesta stationära DVD spelare klarar bägge, tror att datorspelarna är känsligare iallf när det gäller film. Vidare är det viktigt hur du bränner dina skivor alltså då jag förmodar att det är bilder som bränns eller ?

Hur vill dina kunder visa dessa ? På datorn eller en stationär spelare ?

/Johnny
 
Olika skivor använder olika dye, dvs själva skiktet man skriver på. Olika dyes funkar olika bra i olika brännare och även olika bra att läsa i olika läsare.
Testa massor med olika skivor tills du hittar några som funkar. Du kan även gå in på http://www.dvdrhelp.com/ och kolla vilka skivor som andra har bra erfarenheter med tillsammans med just en sådan brännare som du har.
Själv använder jag Verbatim -R tillsammans med min brännare. Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vilken dye det är på dem dock.
Nu är det ju inte så enkelt att "samma skivor" alltid har samma dye. Memorex tillhör de som köper vad de får tag på billigt för tillfället. Så två olika Memorex som det står DVD-R 4x på kan mycket väl ha olika dye och funka olika bra i samma brännare.

Man kan aldrig vara helgarderad dock. Jag brännde en skiva (billig ullaredskit) hemma hos mina föräldrar i somras. Den gick att läsa i deras brännare. När jag kom hem till mig visade det sig att min DVD-spelare inte ville kännas av skivan. Min DVD-brännare (NEC ND-2500) ville inte heller kännas vid den, däremot gick den utmärkt att läsa på en gammal Pioneer DVD-läsare sedan Hedenhös.

Samma problematik finns även med CD, men det är inte alls lika känsligt. Men som exempel kan jag nämna att en CD-läsare jag hade kategoriskt vägrade läsa brännda skivor med blå undersida.

Jag tror helt enkelt att det, till stor del, handlar om att DVD-skrivtekniken inte har mognat helt ännu. CD-brännare har funnits sedan början av 90-talet och dessa tidiga brännare var extremt känsliga. DVD-brännare har inte funnits alls lika länge.
 
Estethia skrev:
eftersom det är bilder som kunderna säkerligen vill göra kopior på så är det på datorn skivorna måste funka på.

Tja det där är ju ett problem. Tror att iallf de lite äldre macarna endast tar (-) iallf om man ska köra (+). Troligtvis så klarar sig dina kunder bättre om du kör (-).

Vet du vad kunden hade för spelare/dator som inte kunde läsa skivan ?

Vidare så är TRAX data eller Verbatin bra märken. Det förstnämnda finns på Clasolsson till rimlig penning.


/Johnny
 
är det så enkelt att jag kanske måste bränna en hög med CD's istället åt mig å mina kunder för att dom ska vara kompatibla med flertalet utrustning?
låter jobbigt då jag hade sett fram emot att kunna lagra lite större grejer (det blir lätt två DVD's på ett jobb, tillome).
jag har en hög med (-) skivor här så jag ska testa dom oxå.

och eftersom 90% eller fler av mina kunder kör PC så gör jag detsamma.
 
Med CD så har du ju större kompatibilitet iaf. Men om du hittar skivor som funkar bra tillsammans med din brännare så tror jag att du kommer vara relativt säker på att de flesta kommer att kunna läsa skivorna. -R är vanligare att gamla läsare klarar så det är ett bättre val än +R om man ser till kompatibiliteten verkar det som.
 
oki, jag ska testa mina minus-skivor och se om dom funkar på fler datorer sen.
*biter på naglarna*

argh, vicken rörig sida.. och på engelska..
inte gjord för min hjärna idag. *seg*

när det gäller photoshop så hittar jag som i min egen ficka.
men när det gäller såna här saker behöver jag förklaringar som om jag vore fyra år.
 
Som nämt tidigare så bör välj att bränna hela skivan på en gång samt finalize för kompabilitet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.