Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program prioriteringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifson

Aktiv medlem
Min Pentax kamera (K100D) har ett antal automatiska programlägen som kan väljas, t.ex. porträtt, solnedgångar, barn, husdjur, o.s.v.
Jag har letat i manualen efter en utförlig berkrivning av de prioriteringar som kameran gör i varje läge, t.ex. att porträtt-läget prioriterar stora bländare för ett erhålla kort skärpedjup(?).

Är det nån som vet hur kameran arbetar i alla de olika lägena, eller var jag kan finna bättre dokumentation om detta.

Jag inser givetvis att jag inte ska välja automatiklägen om jag vill ha full kontroll, men det skulle vara bra att åtminstone känna till hur kameran jobbar i alla lägen.

/Leif

Det brukar bero på brännvidden. Samma belysning ger längre slutartid och mindre bländaröppning på korta brännvidder än på långa.

Exakt vilka bedömningar just din kamera gör går kanske att hitta i någon dokumentation.

Porträtt - stor bländare på lång brännvidd (litet skärpedjup, en personporträtt), liten bländare på kort brännvid (stort skärpedjup, gruppbild)

Landskap - liten bländare genomgående.

Närbild - liten bländare, för att kompensera för det korta skärpedjupet vid närbildsfotografering.

Action/sport - stor bländare, för snabba slutartider.

Grönt läge - ett slags mellanläge, försöker iaf undvika långa slutartider.

Sen finns det ju scenlägen också...
De är annorlunda, för där handlar det inte bara om bländare och tid, utan även om förändring av bildparametrar (bl a inställningar för skärpa, kontrast och färgmättnad) och de kan jag inte alls. Du får helt enkelt prova dig fram där.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar