Annons

Program för webbgalleri

Produkter
(logga in för att koppla)

abel

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett program som automatiskt kan bygga ett webbgalleri. Photoshops funktion fungerar men jag tycker inte att den är tillräckligt flexibel. Det vore också bra om det gick att automatiskt kopiera in copyright-information i bilderna. I photoshop måste man göra detta bild för bild så vitt jag förstår.
tacksam för svar
Mattias
 
abel skrev:
Jag är på jakt efter ett program som automatiskt kan bygga ett webbgalleri. Photoshops funktion fungerar men jag tycker inte att den är tillräckligt flexibel. Det vore också bra om det gick att automatiskt kopiera in copyright-information i bilderna. I photoshop måste man göra detta bild för bild så vitt jag förstår.
tacksam för svar
Mattias

P.S 7.0 klarar copyright!
 
Tack ska ni ha!
Jo, jag vet att PS kan lägga till copyright men så vitt jag förstår måste man lägga till det i "info" för varje bild. Eller går det att göra automatiskt för en hel katalog?
/Mattias
 
Hej

I en annan tråd för ett bra tag sedan skrevs det om att, i batch, lägga till text på en bild i Photoshop.

Om jag minns rätt var det inte helt lätt att få den på rätt plats på bilden.

Men det är bara vad jag tror mig minnas.

Roine
 
Jag har nu testkört JAlbum. Himla käckt program skrivit i java!

O gratis är det också...

Men, jag får inte till det avseende "filinfo" från P.S som inte visas i "web gallery".

Någon som har kläm på detta?
 
Alfons2 skrev:
Jag har nu testkört JAlbum. Himla käckt program skrivit i java!

O gratis är det också...

Men, jag får inte till det avseende "filinfo" från P.S som inte visas i "web gallery".

Någon som har kläm på detta?

Du ska kunna få fram PhotoShop bildinfo (IPTC data) via det så kallade meta objektet i JAlbum. titta på http://www.datadosen.se/jalbum/skincreation.jsp och sök efter "meta". Går inte det så meddela.
 
Jasså, självaste upphovsmannen svarar!

Jag skapade en textfil som jag döpte till "slide.htt". Denna fil sparade jag i "slide" biblioteket.

<ja:if exists="meta">
<pre><%= meta %></pre>
</ja:if>


Men inte hjälpte det....

Är jag helt ute o cyklar?
 
Nej det har inte med Java 1.3 att göra. Kan vara att du har klickat bort rutan för "Extract camera info" i "Advanced" fliken, eller att bilderna du har saknar EXIF data. Kommer dom direkt från kameran eller har dom efterbearbetats i Photoshop?
 
Jag har "Extract photographic data (EXIF)" ikryssad.

Jag har använt P.S för filinfo.
 

Bilagor

  • exif.jpg
    exif.jpg
    35.2 KB · Visningar: 318
Alfons2 skrev:
Jasså, självaste upphovsmannen svarar!

Jag skapade en textfil som jag döpte till "slide.htt". Denna fil sparade jag i "slide" biblioteket.

<ja:if exists="meta">
<pre><%= meta %></pre>
</ja:if>

Men inte hjälpte det....
Är jag helt ute o cyklar?

Tja ;-) Du måste klistra in det scriptet i en existerande slide.htt fil som du hittar om du klickar på Edit skin (penn knappen), sen genererar du ett album och tittar på de slides som genererats. Kolla om du ser photoshop datat där (borde stå som iptc.någonting)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.