Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för geotagging av 7D RAW-filer m.h.a. Garmin ForeRunner

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag har en några frågor som jag nog delvis hittat svaret på genom att söka i gamla trådar. Jag väljer dock att starta en ny tråd för några kompletterande frågor.

Slutmålet är att jag vill kunna geotagga RAW-filer från Canon 7D med hjälp av min Garmin ForeRunner 305. Jag tänker mig ungefär följande:

- Klockan på armen, någorlunda synkad med kamerans tid.
- Hemma efter en fotorunda (eller en semesterresa) tankar jag ur både GPS och kamera.
- Ett program kompletterar RAW-filerna med geodata från GPS-loggen.
- Jag importerar därefter de redan geotaggade bilderna till Lightroom. Klart.

Jag är inte ute efter några finesser. Jag ser framför mig ett program där man väljer de CR2-filer man vill geotagga, man väljer vilken GPS-logg taggarna ska hämtas från, och sen trycker man "verkställ". Mer än så behöver det inte kunna. Att visa bilder på karta etc tänker jag göra på annat sätt (t.ex. inuti LR).

Jag har googlat en del och konstatarar att detta borde gå att göra utan vare sig nån större ansträngning eller kostnad. Ett bekymmer jag stöter på är att det verkar finnas ganska många program i kategorin freeware/opensource som nog kan göra det jag vill (samt olika mycket extra). Därför tänkte jag kolla vad ni här på FS använder för program till liknande uppgifter? Vilket eller vilka program är de som "alla" använder? (Om det finns någon eller några dominanter i branschen.)

En annan fundering jag har är om någon stött på bekymmer med RAW-filer som man låter geotaggas av tredjepartsprogram? (Lite olust känner jag nog inför att ge tredjepartsprogram skrivrätt till mina originalfiler, men det kanske bara är jag som är nojig?)

Har ni några erfarenheter av dessa (eller liknande) frågeställningar så vore jag tacksam om ni kunde dela med er!

Lightroom 4 gör precis det du vill :)

Men hallå, menar du att jag har letat helt i onödan? (Det förvånar mig tyvärr inte;-) Vad som är extra genant är att det här ju står på sid 91-92 i Kelbys "LR4 för digitalfotografer" som jag har...och har läst...och uppenbarligen delvis glömt. Jag är fortfarande inte helt säker på att jag kan få ut en kompatibel GPS-logg ur min ForeRunner, men det borde funka.

Jag googlar en stund till men ändrar sökord till nåt i stil med "guide geotagging lightroom gps track". Då borde det kunna dyka fler tips med steg-för-steg som hjälp att komma igång.

Tack för tipset!

(Jag hade fått uppfattningen att man bara nästan kunde göra vad jag vill, och då via plugin till LR som bara lägger geodata till JPEG vid export. Det var därför jag sökte efter nåt som kunde lägga data i CR2. Läggs data i LR-databasen så blir det nog egentligen ännu bättre.)

EDIT: Förnyad sökning ledde snabbt till det här klippet - ser busenkelt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar