Annons

Program "Bilder" resp "Iphoto" i Yosemite

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har installerat Yosemite i min Mac. (Saknar Snow Leopard nåt fruktansvärt men banken tvingade fram bytet.)

Sedan gammalt hade jag kanske 1000 lite äldre bilder i Iphoto. Allt lite nyare finns i Bridge, allt ordnat månadsvis och efter kamera.

Iphoto funkar inte i Yosemite. Med senaste uppdateringen 10.10.3 får man i stället ett program som Apple döpt till "Bilder".

Jag vill slippa det programmet helt och hållet. Fyller ingen funktion för mig, visar inte bildbeteckningarna under resp bild och framförallt lyckas jag inte öppna bilderna i Photoshop.

Går det att flytta alla bilderna till Bridge? Jag har backup (SuperDuper) om det skulle hjälpa. Tacksam för tips.
 
iPhoto funkar alldeles utmärkt i 10.10.3. Precis som Aperture ska det fortsätta fungera som de ska åtminstone till nästa stora OS-uppdatering. Efter det vet ingen. Däremot går det inte längre att köpa iPhoto eller Aperture. Men det som du redan har är det bara att köra vidare på.
 
Jag kör 10.10.3 och har både Bilder och iPhoto 9.6.1. Båda fungerar fint samtidigt, dock med olika bibliotek. Vad händer när du startar iPhoto.app ?
 
Hur komma åt mina bildfiler helt och hållet?

Tack för svar!

Jag hade alltså Snow Leopard. Det kanske har påverkat att Iphoto inte funkar nu.

Då jag installerade Yosemite 10.10.2 för cirka tio dar sen funkade Iphoto inte alls. Symbolen var vitmålad. Tillhörande bildfiler fanns nånstans i datorn men helt oåtkomliga. Ringde "Ylva" på Apple support. Hon sa att jag skulle installera 10.10.3. Och så gjorde jag det häromdan.

I 10.10.3 finns nu programmet "Bilder". Det tuggade i sig de bildfiler som fanns i Iphoto och flyttade filerna till "Bilder". Men programmet visar bilderna som det vill och inte som jag vill, visar inte bildbeteckningen och jag kommer inte åt att öppna bilderna i Photoshop.

(Iphoto funkar inte alls. Jag försökte komma åt Iphotobilderna som jag har i min backup men då installerades "Bilder" i stället.)

Helst skulle jag vilja ha dessa gamla foton (det är 3300 noga räknat, bara jpg) lagrade som jpg direkt i datorn utan "Bilder". Men går inte det vill jag iallafall kunna se beteckningarna och kunna öppna dom i Photoshop. Finns nån "inställningspanel" e d gömd nånstans?

(Jag har alltså backup med bildfilerna i Iphoto och på landet en förhoppningsvis fungerande dator med bildfilerna i Iphoto om det skulle vara lättare att flytta ut dom där. )
 
Har du iPhoto version 9.6.1?
Vad händer när du kör iPhoto.app ?
Vad händer när du högerklickar på ditt iPhoto-bibliotek och väljer öppna med iPhoto?
 
Jag vet inte vad du menar med "bildbeteckningar", men om du har en backup på ditt iPhotobibliotek ska du åtminstone få tag i bilderna. Ta en kopia på ditt gamla bibliotek och högerklicka på det och välj att visa paketets innehåll. Jag har för mig att bilderna ligger i "masters", men du hittar det lätt om du visar mapparnas storlek. Dina bilder ligger i den största mappen i att antal undermappar efter datum.
 
Tack för tips!

Tack för tipset! Jobbar efter det, utan din hjälp hade det känts betydligt mycket värre.

Har hittat "Masters" i Finder i datorn och där ligger bilderna i undermappar som "Bilder" försökt ordna efter datum. Det blir en jädra massa undermappar och ingen överblick i Bridge. Jag hade sorterat årsvis som var lagom för mig.

Ska ta fram backupen och titta hur det ser ut där. (Har 3 backup vilket ger en viss trygghet just nu.)

Med bildbeteckningar menar jag namnet på bildfilen, t ex DSCF1191.jpg. Om man kunde få den att synas under varje bild skulle mycket vara vunnet.
 
Henriks tips må fungera, du kan alltså komma åt alla orörda originalfiler. Precis som man kan gå in i ett iPhoto bibliotek via Finder. Men, om du ändrar på någon fil inne i biblioteket kan hela biblioteket bli korrupt.

Det du kallar bildbeteckning heter filnamn.
I Bilder.app kan du trycka ⌘+I för att se filnamn och annan EXIF-data i ett fönster som du kan placera i nederkant.

Du skriver: Iphoto funkar inte alls.
-Menar du att när du startar iPhoto.app så händer ingenting? Inget felmeddelande?

För övrigt så tycker jag Bilder.app verkar lovande, men i dagsläget inte komplett. Lite väl spartanskt för min smak.
 
Problemet förhoppningsvis löst

Tack Henrik och Bo!

Har nu flyttat de filer som låg i Iphoto till Bridge.

Hittade bildfilerna som legat i Iphoto i backupen. Yosemite vägrade öppna Iphoto utan ändrade backupen till nya "Bilder". Där fanns filerna under "Masters". Det fanns också en omgång kopior som Yosemite kallade "Originals". Dom raderade jag.

Sen lade jag upp provisoriska mappar på skrivbordet och grovsorterade bildfilerna efter kamera och år. Det blev en hel del pillande eftersom "Bilder" ibland valt att skapa väldigt många undermappar. Det verkar inte gå att ta bort undermapparna och behålla innehållet utan man måste flytta innehållet manuellt och sen radera varje tom undermapp.

Sen gjorde jag permanenta mappar i Bridge och plockade över bildfilerna dit och försökte samtidigt finsortera så att det mesta hamnar rätt. Och så raderade jag alla provisoriska mappar.

Nu ligger bilderna i Bridge i stort sett sorterade som jag vill ha dom och med filnamn och datum under varje bild.

Dags att ta ny backup!
 
Fortfarande undrar jag varför du inte kan starta Iphoto.app...

Ja, du har lyckats få ut alla bilder, men alla ändringar som iphoto gjort har du väl gått miste om?
 
Fortfarande undrar jag varför du inte kan starta Iphoto.app...

Ja, du har lyckats få ut alla bilder, men alla ändringar som iphoto gjort har du väl gått miste om?

Då han kört med snow leopard är ju iPhoto-versionen han har inte kompatibel med Yosemite. Och den går ju inte att uppdatera eftersom den inte finns i App Store längre.
 
Varför?

Det har varit som uråldriga ramsan om råttan på repet. Apple slutade supporta Snow Leopard, sitt bästa operativsystem någonsin. Bäst därför att det krånglade ganska lite, saknade nya onödiga funktioner och man kunde köra gamla fina program på det. Eftersom Apple inte hade support slutade bankens IT-leverantör stödja Snow Leopard. Jag kom inte åt mitt konto på banken. Kunde inte betala mina räkningar. Kände mig tvungen byta operativsystem till Yosemite. Det blev ännu mer jobb än jag befarade.

Iphoto i Snow Leopard verkar inte gå att uppdatera till Yosemite. Ylva på Apple support muttrade också nåt i den vägen.

Nu finns alla bildfilerna från Iphoto i Bridge. Hoppas jag. Jag hade redan sparat ner viktigare ändringar som en ny bildfil med annat filnamn, typ DSCF1234b.jpg. I övrigt får det väl bli en vända i Photoshop om det behövs.

Eftersom detta skulle inträffa förr eller senare hade jag i god tid skaffat Word/Excel i nyare version som funkar även med Yosemite. Bredbandet funkar igen sen USB-stickan varit på verkstad och supporten på 3 lyckats uppdatera kopplingen till datorn. Detta via Internet innan uppkopplingen fungerade, dom är obegripligt duktiga. Uppkopplingen mot banken fungerar igen. 90 minuter med Peter på SHB support löste problemet. Cirka 16 timmar har hittills gått åt för att få bytet till Yosemite att fungera något så när. CS6 verkar funka som vanligt, ta i trä.

Utan hjälpen här på FS vete tusan hur det gått! Åter tack!
 
Tack, då förstår jag. Du gick från Snow Leopard direkt till Yosemite. Vi andra som uppdaterar löpande har hunnit få in uppdateringen till iPhoto, senaste kom med Mavericks?

Så med facit i hand borde du 1, ha laddat ner (gratis-köpt) Mavericks. 2, installerat den, uppdaterat iPhoto och 3, uppdaterat till Yosemite. Och haft en spåkula!

Bra att det fungerar nu iaf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.