Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profoto, 330W eller 600W????

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
Profoto, Compact 300W eller 600W????

Skulle bli otroligt tacksam om någon kunnig person, förutom Yfo eller Scandinavian Photo anställd, kunde tala om för mig vad som blir bäst.

Har en studio på 4x6 meter i effektiv fotoyta, som jag ska köpa ljus till.
Har kollat på Profotos compact 300W och 600W men enligt en del blir 600 varianten svår att ställa ner till lägre nivåer samtidigt som 300 blir för lite om jag ska ut på jobb o till exempel plåta grupp.

Nån som har en bra tanke? Skiljer ända ca 6000 i pris och jag vill INTE köpa fel.
Och, för den som kanske undrar så köper jag Profoto av den enkla anledningen att utbyggnadsmöjligheterna är så mycket större...

Någon? HJÄLP! :)

Senast ändrad:
Compact 600 går att ställa lägre än ett dito 300. Profoto Compact 600 går att ställa ner 5 bländarsteg och Compact 300 endast 3 bländarsteg. 300 Ws kan vara för lite ibland. Speciellt vid gruppfotograferingar är det för lite. Mitt självklara val blir 600.

Är du inte redan torsk på Profoto-grejer kan det vara värt att kolla på Elinchrom RX 600.

ok.

jag kollade på dom oxå men eftersom det inte ingår stativ i det paketet hos Scandinavian så tyckte jag det vart slående likhet i pris i alla fall i slutändan och i så fall är väl Profoto bättre grejer eller?

Alltså, paketet med RX600 från Elinchrom kostar 16995:- och då kostar stativ paketet med paraplyer 1295:- extra. Skiljer då ca 3000:- upp till ett Profoto kit som verkar ännu stabilare och har fler tillbyggnads alternativ??

nu e jag rätt färsk på olika blixtkombinationer. Har bara kört Metz Multiblitz 600 för gruppbilder förut (2 st på bländare 11 och 125)....Funderade på om det kanske funkat köpa Compact 300 kittet oc h kompletterat med min SB-800? Jag komemr ju kanske inte fota sjukt mycket gruppbilder utanför studion men vore trevlit att ha möjligheten...

Hade bara vart så skönt att köpa 300 kittet och lägga resten av pengarna på nåt annat...

Observera att Profoto Compact 600 går att ställa lägre än dito 300.

Profoto är en äldre konstruktion än motsvarande Elinchrom. Den största fördelen med Profoto är de fina och dyra tillbehören. En fördel med Elinchrom är Skyport-systemet där man kan fjärrstyra blixtarna. Elinchrom har även autodump och ett större effektområde än Profoto.

Skyport finns ju i en uniersal variant som funkar med Profotos compact aggregat... i alla fall enligt Scandinavian Photo....?

Jag gissar att du gillar Elinchrom bättre men jag tror Profoto blir mer min grej. Känns liksom mer gediget.

Andras tankar om ämnet välkomnas oxå. ingen som har några compact aggregat från Profoto eller??? Så KAN det väl inte vara?

Profoto är även mitt val.

Vitsen med Skyport till Elinchrom är att man kan fjärrstyra inställningarna på RX-blixtarna utan att behöva klättra upp till blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar