Annons

Profilering i Silverfast AI: är "filmsort" viktig på IT8-diat ("-target")?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Profilering i Silverfast AI: är "filmsort" viktig på IT8-diat ("-target")?

Jag använder Silverfast Ai version 6 till min diascanner Nikon Coolscan V ED (LS 50). Jag gör en profil med Silverfasts inbyggda kalibreringsfunktion med den medföljande IT8-diat, gjort på Kodak Ektachrome Professionalfilm.

LaserSoft Imaging säljer även separat ett IT8-dia på Fujichrome Proviafilm (127 Euro + frakt...).

Båda diorna är tillverkade av LaserSoft så kvaliten får man väl förutsätta vara likvärdig.

Min petimeterfråga: kan/bör jag profilera med ett Kodak IT8-dia om jag ska scanna Fujidiabilder (Velvia och Provia)? Eller det är likgiltigt? Färg som färg?

Hittar inget svar på LaserSofts supportwebb. Någon som vet?

Denna diskussion verkar mest handla om kvalitetskillnaderna på IT8-dior från olika tillverkare. Dessutom anser man att Kodachrome och Velvia behöver egna "targets" - eller ser bara färgfinsmakarna skillnaderna?
 
Re: Profilering i Silverfast AI: är "filmsort" viktig på IT8-diat ("-target")?

cowboy skrev:
Min petimeterfråga: kan/bör jag profilera med ett Kodak IT8-dia om jag ska scanna Fujidiabilder (Velvia och Provia)? Eller det är likgiltigt? Färg som färg?

Skillnader mellan Kodachrome och E-6 filmer är så stor att där finns det anledning att skapa profiler för båda typer.

Mellan olika E-6 filmer, som Fujichrome och Ektachrome, är skillnaden så liten att det är svårt att motivera detta. Ska du välja skulle jag ta ett Velvia-dia. Den djupa svärtan gör att du får ett större omfång.

Stefan
 
Stefan,

Tack för ditt svar, du bekräftar vad jag gissade - man kan i praktiken betrakta olika E6-filmer som likadana profileringsmässigt.
Det blir en j-a stuns i de scannade Velvia- och Proviabilderna nu efter profilering med Ektachrome-IT8-diat (som ju ingick i SilverFastpaketet, kunde inte välja Velvia).

Men hur bör jag hantera framtida scanning av mina gamla Kodachromebilder;
* kan jag köpa en färdig profil?
* eller bör jag skaffa ett Kodachrome-IT8-dia?
* vet du någon prisvärd leverantör av profil eller dia? du själv i www.profiler.nu gör väl "bara" skrivarprofiler?
 
cowboy skrev:

Men hur bör jag hantera framtida scanning av mina gamla Kodachromebilder;
* kan jag köpa en färdig profil?
* eller bör jag skaffa ett Kodachrome-IT8-dia?
* vet du någon prisvärd leverantör av profil eller dia? du själv i www.profiler.nu gör väl "bara" skrivarprofiler?

Det är svårt att hitta ett Kodachrome-target. Det finns en liten fuskmetod, som går ut på att du först skannar ett Kodachromedia med din vanliga profil. Lägg sedan på justeringslager som korrigerar denna bild som du sedan applicerar på din skannade Ektachrome-referens. Du hittar instruktioner på www.hutchcolor.com .

Och visst gör jag skanner- och kameraprofiler också i mån av tid.

Stefan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.