Annons

Profiler i Photoshop...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Tänkte lämna in några bilder för utskrift till ett företag här i Uppsala, men har lite funderingar angående profiler i Photoshop.

Jag har nu redigerat min bild så den ser bra ut på skärmen. Nu väljer jag konvertera till profil, och markerar den profil jag vill ha. Vad ska man ha för val i "Engine", "Intent". Ska "Black Point Compensation" vara markerad eller inte?

Om jag tex. väljer "Adobe (ACE)", "Relative Colorimetric" och markerar "Black Point Compensation" så blir bilden något ljusare när jag förhandsgranskar den. Avmarkerar jag däremot "Black Point Compensation" så ser jag ingen skillnad på den förhandsgranskade bilden jämfört med orginalet.

Och om jag inte ser någon skillnad varför ska jag då konvertera till en annan profil? Ska jag försöka få den förhandsgranskade bilden (i den nya profilen) att vara så lik orginalbilden (i Adobe RGB) som möjligt?

Många frågor det här, hoppas någon har ett bra svar!

Engine kan stå på vilket som men det finns inga skäl till att använda annat än Adobes motor.
Engine är den del av programmen som tar hand om omvandlingen mellan olika färgvärden.

För Intent kan du välja mellan perceptuell och relative colorimetric.
Vanligen får du bäst resultat med rel...
Om du har ett motiv med toner av stor färgintensitet kan du ibland förlora de fina tonskillnaderna med det valet, två starka röda färger kan ligga utanför skrivarens färgrymd och skrivas ut som en och samma röda ton.
Med perceptuell ändras alla färger som ligger utanför skrivarens färgrymd så tonskillnader bevaras. Nackdelen är att även ”snälla” färger kommer ändras en smula.
För normalmotiv är rel... valet.

Black point com... väljer du för att anpassa svärtan i originalet efter vad skrivaren klarar av att återge. Kryssar du ur den kan en del mörka toner återges som svarta eftersom skrivaren inte klarar av att skriva ut med den intensivt svarta ton som originalet kanske har.
Med detta menas att en svart och nästan svart ton -som du kan se skillnad på på skärmen- kommer ut som samma svarta ton eftersom skrivaren har sämre förmåga att återge intensivt svarta toner.
Ha den ikryssad som standard. Då bevaras tonskillnader i mörka partier.

Själva vitsen med att konvertera till en skrivares profil är ju att bilden inte skall ändra utseende vid konvertering!
Du konverterar ju för att ändra färgvärdena i bilden så den avvikelse i färgåtergivning som finns mellan skrivare och skärm kompenseras.
Att bilden ibland ändrar utseende lite vid konvertering beror på att en del färger inte kan återges vid utskrift och då ser du hur de kommer bli på papper. och du kan göra en del kompenseringar om du vill, kanske mörka ned en viss röd nyans som annars blir lite för blek.

Men i en perfekt värld skall ju bilden se exakt lika ut på skärm före och efter konvertering.

Tack så mycket för din förklaring, tror jag förstår det lite bättre nu! Måste försöka hitta en bok i ämnet så jag får lite mer kunskap, har du något förslag?

tack så mycket för alla tips, nu vet jag garnaterat hur jag ska göra nästa gång jag beställer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar