Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profil till Scandinavian photos papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Köpte Scandinavian photos egna 300 grams Glossy Professional - High Gloss Photo Paper i den ständiga resan bland papper, men kan inte hitta någon profil någonstans? Nog borde Scandinavian Photo tagit fram en profil tillgänglig för nertankning någonstans?

Har mailat dem, men inte fått svar i ärendet så jag tänkte kolla om någon här vet.

Hej
Nej, de har inga profiler till sina papper, vilket är synd, eftersom de på andra sätt är bra och prisvärda. Jag har också frågat dem, men de verkar inte ha funderat på saken. Har själv gått över till Ilford p.g.a. detta.
Martin

Jag håller med er. Det är synd att SF inte har tagit fram profiler till sina papper. Jag brukar använda SF Matte Paper som "brukspapper" och saknar en bra profil till det pappret. Om man har en Epsonskrivare funkar profilen för Epsons "Heavy Matte Paper" dock ganska bra.

För utskrifter i svartvitt kan jag också rekommendera Quad Tone Rip som ger stora möjligheter till att justera utskriften. Tar dock en hel del tid.

Men ingen av ovanstående lösningar kan jämföras med en bra profil.

Vi får hoppas att någon på SF läser detta och tar åt sig av kritiken.

Mvh

F

Varför inte uttnyttja Stefan Ohlson, www.profiller.nu köp en pappers profil som gäller just för din skrivare.

Det är en naturligtvis den bästa lösningen, men jag tycker i alla fall att Scandinavian Photo kunde kosta på sig att leverera med profiler för de vanligaste skrivarna. Väldigt många andra pappersleverantörer skickar med profiler (iofs av varierande kvalitet) och jag tycker att en profil är en naturlig del av "paketet" när man köper kvalitetspapper.

Jag förespråkar verkligen att man använder skräddarsydda profiler av den typ som profiler.nu levererar. Du kan aldrig uppnå samma kvalitet med en profil som skrivartillverkare eller pappersleverantörer skickar med sina produkter.

Kom ihåg att du måste göra nya profiler när du byter skrivare. Jag hade personligen inte spenderat pengar på att skräddarsy profiler för SPs papper utan hade valt ett ännu bättre papper (t.ex. Hahnemühle William Turner eller Photo Rag), men det är en fråga om tycke och smak.

Hälsn.

F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar