Annons

Proffsen är inte rädd om linserna!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag satt i går på ett kommunalt sammanträde där ett flertal journalister med tillhörande fotografer var närvarande. De hade med sig sina storstrutar och någon normalzoom. Jag blev mycket förvånad när jag såg att ingen av dem skyddade sina linser när de ställde ifrån sig sina stora telezoomar på golvet, då de använde något annat objektiv. Jag är uppfostrad till att alltid sätta på bakre lock då man byter objektiv!

Det var yrkesmän från båda lägren, både 1D- och D3-fotografer, om någon undrar...

Kan någon av er yrkesmän kommentera?

Per.
 
Jag är inte yrkesman, men jag ser inget konstigt i det. Objektiven utsätts ju inte för något annat än lite damm i det läget, och det är viktigare att få bilden än att strula med objektivlock. Dessutom äger förmodligen ingen av dom objektiven själva.
 
Jag jobbar själv som pressfotograf och jag kan direkt säga att jag låter bli att sätta på skydden för att det tar onödig tid. Det är nån oskriven lag att allt spännande händer precis när man står och strular med skydden.

Sen är det ju ofta tidningarnas kameror och då bryr man sig antagligen lite mindre än vad en privatperson gör. Innan jag började jobba med det var jag överpedantisk, minst dammfläck på kameran var en katastrof. Nu hålls nästan alla motljusskydd ihop av eltejp, det är jack och färgavskav, men vad gör det så länge grejerna levererar? :)
 
Vissa människor är så rädda om sina saker att de inte vågar använda dem. Det tycker jag är tokigt. Jag är rädd om mina grejor men inte så mycket att jag avstår från bilder bara för att det finns risk att utrustningen blir dammig.
 
Jag är inte yrkesman, men jag ser inget konstigt i det. Objektiven utsätts ju inte för något annat än lite damm i det läget, och det är viktigare att få bilden än att strula med objektivlock. Dessutom äger förmodligen ingen av dom objektiven själva.

Troligen har du helt rätt, beträffande att Bilden missas om man strular med utrustningen.

Detta med att det inte är deras utrustning tvivlar jag litet på, de flesta proffs jag träffat brukar hantera sina verktyg klokt.

Per.
 
Dom proffs jag stött på har inte sällan haft prylar som ser ut som om dom just kommit hem från ett krig. :) Speciellt teleobjektiven, dom har man sällan i några fodral, dom ligger ofta på marken mellan användningar, och dom ägs av tidningen/byrån och delas av flera personer.
 
Även detta är en oskriven lag:
Bra prylar håller. Gäller alla arbetsredskap.

Jag är inte heller speciellt rädd om mina saker. Jag undviker stötar som kan rubba fokus och jag skyddar mot regn, men jag räds inte att lägga grejerna på marken om det krävs.

Någon gång får jag säkert sota för det, men grejerna är till för att användas =)
 
Ni som arbetar med detta och som tycker det är självlart att lägga prylar på marken osv, gör ni likadant med privata objektiv? (Bara nyfiken pedant här =) )
 
Det finns en fördel med att lägga saker på golvet eller marken - dom har inte så långt att falla då. :)
 
"det som hafs det skafs" som min far alltid säger, man ska använda sina saker dam går och torka bort, och att lägga ett objektiv på golvet eller asfalten, grusvägen eller dylikt är inte så farligt bara man ser till att det inte är grus och smutts vid linserna sen eller så det inte far in i kameran! gör som jag har alltid med mig minst en microfiber duk! :)
 
hahaha det är i denna tråden man ska kika innan man överväget att köpa något beggat på fotosidan :D

Ja du =)

Skämt åsido är ju de flesta här på sidan ärliga och skriver i annonsen att objektivet/kameran är yrkeskörd.
Personligen har jag inget emot att köpa sliten optik. Bara glaset är fint spelar det ingen roll.
Sen är det ju faktiskt väldigt svårt att repa ett glas. Antireflexbehandlingen är lite lättare, men fortfarande relativt tålig.
Även om det blir en liten repa är det ju ytterst sällan det syns på bilderna.

Dessutom tycker jag det är snyggt med slitna saker (till min sambos förtret när det gäller kläder, och i synnerhet skor). Det blir en personlig touch och påminner om alla äventyr som saken varit med om =)
 
Var och fotade hockey igår och då var det en kollega i fotobåset som hade en 1Dmk3 med Ef 200 f/2 på en monopod som andra kamera. Denna råkade han sopa i golvet så att objektivet lossnade. Det gick tydligen bra ändå. Han skruvade ihop grejjerna och fortsatte. Det är byggkvalitet det! :)
 
Detta med att det inte är deras utrustning tvivlar jag litet på, de flesta proffs jag träffat brukar hantera sina verktyg klokt.

Det där spinner jag gärna vidare lite på.

Proffs VET vad sakerna tål. Det kan se hemskt ut för de som är vana att använda silkesvantar, men det beror ju helt enkelt på att man inte vågat pröva.
När man arbetar är man TVUNGEN att använda (pröva) sakerna effektiv. Det finns inte tid till annat.
Det leder till att man upptäcker hur mycket sakerna tål (och även vad de inte tål), vilket i sin tur leder till att man anpassar sitt handhavande efter det.

Ta bara det här med vädertätning. Det är många med vädertätad utrustning som aldrig skulle sätta sig i skogen i 10 timmars spöregn, trots att grejerna är testade för det.
Arbetar man med det, å andra sidan, ja då är man tvungen.
Sen är det ju alltid lättare att ersätta ett verktyg som man behöver i arbetet, än att ersätta sin egen hobbypryl =)
Antagligen har man även en bättre försäkring om man arbetar med verktyget.

Det är ju helt personligt hur man tycker och tänker om detta, och det är ju bra att det finns båda sorterna att köpa begagnat =)
 
Var och fotade hockey igår och då var det en kollega i fotobåset som hade en 1Dmk3 med Ef 200 f/2 på en monopod som andra kamera. Denna råkade han sopa i golvet så att objektivet lossnade. Det gick tydligen bra ändå. Han skruvade ihop grejjerna och fortsatte. Det är byggkvalitet det! :)

Det är just det jag menar =)

Å andra sidan kan man ha otur även med proffsgrejer, vilket jag läste i en tråd för ett tag sedan.

En proffsfotograf tappade greppet som sitt 400/2.8 (eller om det var ett 300) när han skulle lägga ner det på marken. Han tappade det alltså precis vid marken och inte mer än några decimeter ovanför.

Objektivets bajonett gick rätt av =)
 
Jag har gjort samma sak, lutade mitt enbensstativ med 1D2 + 300/2.8 över sargen till utvisningsbåset, vände mig om för att fota med min andra kamera och hörde hur det hela tippade över och gick i betongen bakom mig. En "vinge" på objektivets bajonettfästet gick av så fästet fick bytas och kameran behövde en fokuskalibrering, men bortsett från det har grejerna fungerat klanderfritt efter reparationen. Efter den olyckan så lägger jag hellre grejerna i gruset eller på golvet.
 
Var och fotade hockey igår och då var det en kollega i fotobåset som hade en 1Dmk3 med Ef 200 f/2 på en monopod som andra kamera. Denna råkade han sopa i golvet så att objektivet lossnade. Det gick tydligen bra ändå. Han skruvade ihop grejjerna och fortsatte. Det är byggkvalitet det! :)

Haha, det där har jag också råkat ut för (det var inte jag själv som tippade omkull mitt stativ), fast med en EOS 1000 och ett EF 50/1,8 II. Objektivet lossnade inte från kamera, utan gick av på mitten istället, men jag lyckades pilla ihop objektivet igen och det fungerar än idag.

Canon gör robusta grejer både för stor och liten! :)
 
Hahaha, objektivet gick av på mitten och du tolkar det som att de gör robusta grejer. Canon har lyckats bra med indoktrineringen. :)
 
Just 50/1.8 har väl ryktet att om man petar för hårt på det från fel håll så ramlar det i två bitar. Men så kostar det ju inte L-pengar heller. :)
 
Hahaha, objektivet gick av på mitten och du tolkar det som att de gör robusta grejer. Canon har lyckats bra med indoktrineringen. :)

Ja, robust på ungefär samma sätt som grejerna som beskrevs i inlägg #14 (som jag kommenterade). Bara att skruva ihop grejerna och fortsätta plåta. :)

EF 50/1.8 II är en makalöst enkel konstruktion. Inte speciellt hållbar vid hårdhänt behandling, men närapå trivial att reparera när något händer (så länge inte linserna skadas).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.