Annons

Proffesuren på HFF...?

Produkter
(logga in för att koppla)

kadok

Medlem
Läste i DN härom dagen att de ska tillsätta en ny professor i fotografi på Högskolan för film och foto (http://www.hff.gu.se/).

Det stod att Anders Petersen var på tal men att vissa var emot det pga de ändringar han då skulle införa...

Finns det någon som vet mer om det här och som skulle vilja utveckla det hela?

mvh Johnny Åkermalm.

.

Dom ville visst ha någon mer konstnärligt sinnad fotograf. I brist på strykjärn och flytande damer kanske de hittar någon annan kreativ själ...

När Tuija Lindström tillträdde professuren var det en yrkesutbildning för fotografer. Hon ändrade inriktningen till att bli en konstskola för dem som arbetar med fotografi som uttryckssätt. Med Anders Petersen som professor kommer inriktningen med all sannolikhet att åter bli fotografi. Konstfalangen förordar i stället Annica Karlsson Rixon.

På grund av brist på pengar (sägs det) kommer tjänsten att vara vakant tills vidare.

Få utbildningar verkar vara så igenflummad som fotoutbildningen på HFF. I en tid då bilden får större och större betydelse är det tragiskt att utbildningen på den nivån utformas till att, i första hand, utbilda fotokonstnärer istället för fotografer.

Få utbildningar verkar vara så igenflummad som fotoutbildningen på HFF. I en tid då bilden får större och större betydelse är det tragiskt att utbildningen på den nivån utformas till att, i första hand, utbilda fotokonstnärer istället för fotografer.

För mig kan den få ha vilka inriktningar som helst, bara det finns kunnig personal. Som även gärna är engagerad. Inget av det har jag dykt på under de 3 åren jag var där....

Det är snarare där främsta problemet ligger.

Jag är glad att det äntligen har kommit en riktig yrkesinriktad höskoleutbildning för bildjournalister i Sundsvll (som på Fotohögskolan på 80-talet). Dessutom finns ju Biskops-Arnö som också ger högskolepoäng. Det rör på sig åt rätt håll när det gäller bildjournalistiken.

Tilln nu har Sverige varit en av de f (om inte det enda) i-länderna i världen som inte haft en bildinriktad journalistutbildning.

Läst på HFFs hemsida

Petersen återtar professorsansökan

Anders Petersen har dragit tillbaka sin ansökan till professuren i fotografisk gestaltning.

HFF:s rektor Bo-Erik Gyberg: "Som jag tolkar det har Anders prioriterat sitt eget konstnärskap framför tillvaron som heltidsprofessor med omfattande ledningsansvar. Min önskan är att vi nu kan komma överens med Anders om ett mer avgränsat uppdrag, som tar fasta på hans internationellt erkända kompetens inom den personliga dokumentären. Det vore fantastiskt om vi exempelvis skulle kunna driva ett bokprojekt tillsammans eller arbeta gemensamt kring dokumentärfilmen."

Annica Karlsson Rixon, är inte det fotografen som plåtar långtradare medan hon kör om dem? Var det konstnärliga i det ligger vete gudarna. Tycker hennes bilder verkar vara avsedda för tidningen "Trailer". Men även om den publikationen är dödligt tråkig för oss som inte har ett dugg intresse av stora lastbilar brukar de ha hög klass på sina bilbilder. Var det möjligen så att hennes bilder blev "konst" efter att ha nobbats av "Trailers" bildredaktör????
Us

...inget positivt att säga heller -hon som inte säger flaskhals på "seminarierna"/"lektionerna", om hon ens dyker upp, ej informerar, snackar skit framför elever om andra elever, slänger sarkasmer etc. Och det är hon som rektorn och alla på skolan vill ha som proffessor där...........!

Jaha.....då kan vi sammanfatta så här långt: En skitstövel som människa som inte har något att komma med förutom sin ytterst tveksamma kollektion av ointressant gods......ja jisses.
Gärna en kvinnlig professor för det finns flera ytterst kompetenta kvinnliga fotografer - men det är klart, de kanske helst ägnar sin tid åt att kreera nya bra bilder........
Us

Jag tror det är en omöjlig ekvation att vara "aktuell" dvs verksam (och även bra...) OCH ha mer än heltidstjänst på poffessur i ex Hff.

Det är bara att välja...-och det valet har man nog redan gjort.."(Man" valde ju inte bli lärare från början.)
Så jag tycker det är lite olyckligt att proffessuren måste vara e n heltidstjänst. Kanske det skulle vara två tjänster, (de andra på skolan är ju ingte ngt att hänga i granen heller)...så en "extra" på skolan hade ju varit bra.
Plus att de personerna hade kunnat vara verksamma (och delaktiga) i v e r k l i g h e t e n.(Och inga f d (föredettingar).

Intressant detta.

Två saker:
Varför inte ge namn på sådana ni skulle vilja se på tjänsten? Jag skulle tycka det vore roligt att se vilka som de insatta anser vara lämpliga.

Rixon har aldrig intresserat mig, men, jag reagerar på att det rackas ned på henne för att hennes bilder på chaffisar inte är konstnärliga. Jag har bara sett ett par av hennes bilder från det projektet och gillade det jag såg.
Och, vad skulle vara konstnärligt nog för att duga på en skola för den högre fotografin? Det påminner om gnället på Lindströms strykjärn man stöter på titt som tätt, framförallt bland gubbarna i fotoklubbar. ”Hon kan inte ens ta skarpa bilder” är en vanlig kommentar.

OBS, jag är ingen anhängare av någondera, det känns bara som man hört detta gnäll på kvinnliga konstfotografer så det räcker.

Synd att Rune Hassner är borta ur bilden, hade han varit kvar hade det nog blivit intressant.

Fascinerad av att höra dessa skräckhistorier från den akademiska världen. Jag förstår inte hur man kan överleva som föreläsare med en sådan attityd, jag har hört liknande från min frus utbildning i Lund. Hade jag varit sådan på mina föreläsningar hade jag lämnat tillbaka arvodet och betalat frivilligt skadestånd.

Undrar hur de löser det så bra i Helsingfors på konstindustriella skolan, den har ju gott rykte?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar