Annons

"Produktstudio", studioblixtar eller externa?

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag tänkte sätta ihop en liten ministudiohemma för att fota prylar med. Mat, produkter mm. Inga stora grejer, kanske max 0,5 kubikmeter i volym.

Jag vet att det finns tusen frågor om ämnet men ingen verkar ta upp det här med att utnyttja sin externa blixt.

Jag har en speedlite 580 II. Om man köper till en liten minisoftbox, funkar då denna som en del av studion? Eller är den för svag?

Blixt två då? Jag har länge varit sugen på att ha två blixtar med mig ut när jag fotar, en 580 på stativ och en 430 på kameran och låta dessa trådlöst kommunicera. Eller ska jag strunta i det och satsa på en studioblixt?

Eller ska jag rent ut sagt ge upp de externa blixtarna och köpa ett kit?

Synd att inte utnyttja vad man har liksom...skulle en 580 med softbox + en 430 på kameran va mig någon nytta? Jag fotar en del poträtt samt en del produktfoto på "plats" i affärer och dyligt. Vill ju att det ska vara relativt smidigt.

Tacksam för lite bollplank.

/Marie

Hej Marie! Jag har precis införskaffat en liten produktstudio (ca 50*50*50)och till den använder jag mina två HVL-F42AM blixtar (Sony) och det funkar alldeles utmärkt även utan softbox! Dom styr jag med den inbyggda blixten i kameran. Så jag tror nog att du kan satsa på en 430 åxå, det är "skitkul" att köra småblixtar trådlöst och dom har större kapacitet än vad man tror!
MVH//Christer

Nej, jag har en större blixt (HVL 58) som jag kan använda då! Med den kan jag ställa en ratio på alla tre blixtarna från 1/1 till 1/16! Men allt är i sin linda då jag nyligen inköpt alltihop!
/CL

Du vill ju styra ljuset så mycket som möjligt. Då verkar det vara slöseri med en blixt på kameran bara för att trigga en annan. Skaffa istället en billig radiosändare så kan du styra båda blixtarna när de är av kameran ( ingen ttl dock ).

Styrkan räcker bra till produktfoto.

Med radiosändare kan man använda många märken av blixtar. Jag har använt min till en gammal Pentax, Sigma och Vivitar tex ( de sistnämnda kostar 700 kr styck ca ).www.kaffebrus.com har många olika billiga slavblixtar.

Å andra sidan får du ett helt studioblixtpaket för 2295:- med paraplyer,stativ och två 110 ws blixtar med modelleringsljus och steglös ljusstyrka.

Hon ska inte använda den som trigger enbart, den kan ju vara med och belysa åxå! Jag har själv 2 mindre sony-blixtar som jag styr med en stor (sitter på kameran) och där kan jag ställa ett inbördes ratio på alla tre och sedan fota med full ttl! Kan man inte det med Canon?

En fråga till dej Pellepiano!

Marie har en 40D, kan hon inte styra två externa med den inbyggda blixten? Jag har själv inget emot ett studioset (har själv ett) men man blir väldigt mobil med små blixtar vilket kan vara en fördel ibland.
MVH//Christer

Hej!

Nej jag kan inte styra från interna blixten! Jättedumt!

Hmm, men en radiosändare och en 430 + 580 då? Då har jag ett mobilt kit. Fast då måste jag köpa till stativ, paraply softbox mm.,,,,hmhmm...svårt det här

Hej Marie

Jag har precis satt upp en hemmastudio med grejer från Scandinavian Photo, totalkostnad ca 11 000 inklusive moms, då fick jag följande;

2 Blixthuvuden 220 Volt (D-Lite 4), 2 Stativ, 2 Bouncers, Skyport (radiostyrning), Fotobord bredd 60 cm, Bakgrund dubbelsidig Svart/Vit 150x180 cm.

Jag har kört med en massa olika lösningar sedan 80 talet bla två blixtar och paraply/bouncer, men ångrar att jag inte köpte riktiga grejor från början när jag ser resultaten efter bara 20 minuters fotografering.

Christer

Hur kraftig är en blixt på 110W då? Om man jämför med En vanlig blixt typ Canons 430.

Mina 220 volt syftade på strömförsörjningen (är egentligen angiven till 230 Volt), Blixtstyrkan är 400 WS, och det jag kallade bouncer heter softbox, dessutom ingår inställningsljus vilket är kanon.

Hur ljuset är jämfört med batteriblixtar vet jag inte mer om än att dom är betydligt starkare.

Marie har en 40D, kan hon inte styra två externa med den inbyggda blixten? Jag har själv inget emot ett studioset (har själv ett) men man blir väldigt mobil med små blixtar vilket kan vara en fördel ibland.
MVH//Christer

Visst kan hon styra två externa med inbyggda blixten, så länge de har en optisk slavfunktion inbyggd. Tror inte det fungerar med Canons egna blixtar.

Mina 220 volt syftade på strömförsörjningen (är egentligen angiven till 230 Volt), Blixtstyrkan är 400 WS, och det jag kallade bouncer heter softbox, dessutom ingår inställningsljus vilket är kanon.

Hur ljuset är jämfört med batteriblixtar vet jag inte mer om än att dom är betydligt starkare.

Jo, men en blixt på 110 WS, hur är den jämfört med en blixt med ledtal 40 menar jag... Men dom är kraftigare än en "vanlig" då om jag förstår dug rätt.

Jag gjorde en ovetenskaplig test en gång med min Sigma Super Dg 500 med ledtal 50 och en av mina studioblixtar. Körde båda genom samma paraply på samma avstånd från en vägg och fick samma exponering när studioblixten var på 50ws.

Annars är ledtal och ws inte på jämförbara.

Oj vilken respons!! Vad glad jag blir att det inte blev ett *suck vi har redan så många trådar om ämnet*

Christer: Tack för tipset. Jag är också en stor förespråkare att köpa bra grejer på en gång. Jag har en canon 40d och en 2,8 is usm. Fölk tycker det är en lite komiskt kombination, men jag har tänkt köpa en proffskamera så småningom, och då kommer jag ha 40d:n som ett andra hus.

Tillbaka till tråden, det är väldigt intressant att få all tips om studioblixtar man kan få, men tänk på att om ni nu ska ge mig lite råd så är mitt behov följande:

- produktfoto: småsaker hemma och på plats i affärer mm.
- porträttfoto på plats.

Jag har klarat mig med den externa blixten, men jag skulle vilja göra lite mer. Jag far och flänger med en cyckel så jag kan inte konka på världens ljusutrustning.

Det var därför jag tänkte att en extra speedlite, ett stativ med en liten minisoftbox var en utrustning som är mobil. Kommer denna utrustning tillfredsställa min lilla hemmastudio?

Eller har någon en bättre lösning för mitt behov?

Tack igen för er respons!

dom blixtarna pelle snackade om 110ws har jag haft med dom tar du lätt i en ryggsäck på sykeln staiv och paraply i en anna liten väska som medföljer jag skulle gå på den linjen om jag var du
Oj vilken respons!! Vad glad jag blir att det inte blev ett *suck vi har redan så många trådar om ämnet*

Christer: Tack för tipset. Jag är också en stor förespråkare att köpa bra grejer på en gång. Jag har en canon 40d och en 2,8 is usm. Fölk tycker det är en lite komiskt kombination, men jag har tänkt köpa en proffskamera så småningom, och då kommer jag ha 40d:n som ett andra hus.

Tillbaka till tråden, det är väldigt intressant att få all tips om studioblixtar man kan få, men tänk på att om ni nu ska ge mig lite råd så är mitt behov följande:

- produktfoto: småsaker hemma och på plats i affärer mm.
- porträttfoto på plats.

Jag har klarat mig med den externa blixten, men jag skulle vilja göra lite mer. Jag far och flänger med en cyckel så jag kan inte konka på världens ljusutrustning.

Det var därför jag tänkte att en extra speedlite, ett stativ med en liten minisoftbox var en utrustning som är mobil. Kommer denna utrustning tillfredsställa min lilla hemmastudio?

Eller har någon en bättre lösning för mitt behov?

Tack igen för er respons!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar