Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixmix

Ny medlem
Har fått förfrågan att fotografera smycken i silver. Kundens önskemål är mot svart bakgrund och att smyckerna skall "glänsa".
Fotona skall användas både i broschyr 4-färg och på internet.

Frågan är nu vad för ljussättning och ljustält skall jag använda?
Skall jag verkligen fota mot svart bakgrund eller skall jag fota mot vit och sedan frilägga?
Hur mycket skall jag försöka uppnå vid fotograferingen map att smyckena skall glänsa och hur mycket skall jag fixa med CS5?
Bästa objektivval? Funderar på 45mm eller ett macro...

Senast ändrad:
Allmänt är att försök göra så mycket som möjligt vid fototillfället. Fota mot svart sammet. Placera smycket på något som höjer upp smycket någon cm. Att smycket skall glänsa, är det lika med att det skall bli "stjärnor" ? Då behöver du kanske köra med ett cross filter. I annat fall kanske du enbart skall spraya smycket försiktigt med lite såpvatten.

Optiken. Det hade varit kalas med tilt-shift objektiv men de är dyra. Annars är det skärpedjupet som kommer att bli ditt problem. Ev köra flera exponeringar och slå ihop dessa i CS5. Finns fr.o.m 4:an denna funktionen.

Lycka Till

Här är ett provfoto men jag är inte nöjd, ringen är bl.a inte rengjord
Några förslag på hur att förbättra???

Bilagor

• R176.jpg
    R176.jpg
    13.2 KB · Visningar: 299
Nej. Det handlar om att låta Photoshop utöka skärpedjupet åt dig. Nu har jag version 4 svensk. Det går ut på att du har kameran på stativ. Tar en serie bilder där enbart fokus ligger på olika delar av bilden. Sedan läser du in filerna via Arkiv > Script > Läs in i stapel. Kryssa i rutan "Försök att automatiskt justera källbilder". Därefter markerar du samtliga lager. Redigera > Blanda lager automatiskt. Välj "Stapla bilder" och markera "Sömlösa toner och färger". Sedan återstår (i bästa fall) lite pill med att slå ihop och ev använda klonstämpeln för finputs.

Tipset har jag stulit från Scott Kellby. Finns i boken Photoshop CS4 för digitalfotografer. Sidorna 298 och 299. Jag har testat på en del knepiga objekt och det fungerar.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar