ANNONS
Annons

produktfotografering: kläder... söker tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Halloj!

Som ägare av systemkamera blev man tilldelad uppgiften att ta bilder till vår produktkatalog! Iofs lite kul också :)

Vi är återförsäljare av olika tshirts och lite andra plagg men även tryckeri för tryck på dessa plagg!

Utan tillgång på modeller ska dessa plagg då fotas platt mot bakgrund för att sedan friläggas!

En lösning som är ganska nice är som abercrombie and fitch har gjort på sin hemsida där kläderna ligger lite "skrynkligt" så att det ändå inte blir helt platt! utöver kamera har jag studioset från kaffebrus att tillgå. Det gäller totalt ca 30-35 artiklar dock finns vissa av t-shirtsen i kanske 30 färger, detta hade jag tänkt visa med en liten ruta där plaggets färg är höftad i CMYK.

Har ni några tips på hur jag skulle kunna göra?

Allt välkomnas varmhjärtat!

///Uffe

Ett annat alternativ som jag brukar använda när jag fotograferar kläder till olika ändamål utan modeller är skyltdockor.

Om du besitter talets gåva kan du testa din lycka hos en klädbutik, du kanske kan få låna en skyltdocka.
Gärna en sådan modell som bara är en överkropp, blir mycket enklare på så vis när ni ska byta klädesplagg.

Jag brukar fotografera mot en enfärgad bakgrund sedan belyser jag skyltdockan med en softbox från ena sidan och en reflexskärm från andra sidan.
Om du vill ha ett jämnare ljus kan du använda två softboxar, uppställda i ca 45 graders vinkel.

Annars var bilder snygga som fanns på http://www.abercrombie.com vilket jag antar är den sida du syftar till.
Ska du försöka återskapa samma typ av bilder får du räkna med en del arbete i photoshop för friläggningen, om du inte har 100% korrekt bakgrundsfärg direkt på varje exponering.

Några sista tips fotografera alla bilder i RAW använd endast manuell vitbalans.
Ta gärna en bild på ett gråkort någon gång då och då under fotograferingen för att enkelt kunna justera upp allt photoshop för att få så exakt färg återgivning som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar