Annons

Produktfotografering av smycken, vill byta stil!

Produkter
(logga in för att koppla)

JuliaUlv

Medlem
Hej på er! Mitt första inlägg här... Jag har en webshop där jag säljer smycken och trots att jag har arbetat på att få upp fotokvalitén på produktfotona så är jag inte nöjd.

Nuvarande "utrustning": Jag har en gammal Panasonic Lumix DMC FZ5 som jag tycker börjar tackla av, har haft den sen 2006 tror jag. Så inget särskilt avancerat där inte. Har även ett fototält, stativ och två lampor.

Mina bilder ser ganska trista ut tycker jag, och visst är det så att med kunskap och erfarenhet tar man bättre foton, men ville ändå höra vad ni tycker är nödvändigt för att kunna ta okej foton. De kommer i princip bara att användas på webben, vissa kommer att användas till visitkort.

Min fråga är väl egentligen om jag behöver skaffa en ny kamera eller om Lumixen kan hänga med lite till och jag bara behöver öva, öva, öva. Vill kunna ta foton i den här stilen, fast översatta från mat till smycken:

http://www.greenkitchenstories.com/about/
http://cannelle-vanille.blogspot.com/

Om det är okej så länkar jag till ett av mina egna foton så kan ni se. De är helt enkelt lite trista och inte av den kvalitén jag skulle vilja ha.

(Och skulle tråden behöva flyttas till en annan del av forumet ber jag om ursäkt, är inte helt säker på var den passar bäst!)
 
Självklart är det ok att länka till egna bilder, så gör gärna det!

Generellt är det ju lättare med systemkamera att få till såna korta skärpedjup som jag tyckte mig se på de flesta av bilderna du länkade till, men om motiven är små och man fotograferar på nära håll är det inte fullt nödvändigt med systemkamera för att få till kort skärpedjup. Då kan kompakten ha en hel del fördelar faktiskt. Om man ska fotografera små saker som smycken med systemkamera så behöver man ett objektiv med bra närgräns eller ännu hellre ett riktigt makroobjektiv. Totalt blir det dock ganska dyrt även om man väljer de billigaste alternativen. Kvaliteten blir mycket bättre än med kompaktkamera, men kompaktens kvalitet räcker troligen utmärkt till åtminstone bilder på webben och mindre utskrifter.

Är du förresten bra på bildbehandling? Det är rätt viktigt för att få fram krispiga och snygga bilder, direkt ur kameran är de ofta lite tråkiga. Annat som kan göra bilderna lite intressantare är just att leka med skärpedjupet (justera bländaren), hitta andra bildvinklar, göra en intressantare ljussättning, fotografera på olika avstånd och med olika brännvidd, med mera med mera... Svårt att säga nåt mer innan man sett hurdana bilder du tar.
 
Nu har jag kikat lite på dina smycken och bilderna och i överlag känns de helt okej fast de skulle nog behöva få sig ett varv genom Photoshop för att retuscheras och fixas till, det är sällan produktbilder till kataloger med mera kommer direkt från kameran, de passerar alltid via en retuscherare först.

Du kan även beskära dem lite bättre och en mer spännande ljussättning skulle nog inte skada. Gör gärna ett par googlingar på nätet för att se hur andra fotografer ljussätter och efterbehandlar sina smyckesfotografier så får du en känsla av hur du kan göra.

/ Magnus
 
Tack för dina svar!

Så i princip skulle jag kunna fortsätta öva lite med Lumixen alltså... Ska se hur långt jag kommer, känner dock att det snart börjar bli dags att uppgradera så jag ska hålla ögonen på marknaden. Det verkar ju onekligen som att om jag ska uppgradera så får det bli till systemkamera och sen köpa till objektiv...

När jag har googlat så tycker jag de foton jag sett riktat sig till en helt annan marknad än vad jag är ute efter, så det har varit lite svårt att hitta inspiration på det sättet. Ska dock ta mig en titt igen och inte vara så inskränkt :) Ljussättningen behöver jag definitivt jobba på, och även vinklarna. Bakgrunden är heller ingen vidare rolig utan lite tråkig. Har funderingar på att fota på modell, men då behöver jag få tag på en modell till att börja med, hehe!

Kan du ge exempel på hur du menar med beskäringen?
 
Efter att ha kollat på dina bilder tror jag helt klart att du skulle få ett bättre resultat med en systemkamera, ett skarpt objektiv och mera ljus. Dina bilder är brusiga, oskarpa och har mycket CA. Men du klarar dig med vilken kamera som helst, en beg Canon EOS 450D för 2400kr tillsammans med ett beg EF-S 60/2.8 Macro USM för 2900kr ger dig betydligt bättre bildfiler att jobba med.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=140940
http://www.blocket.se/lund/Canon_EF_S_60mm_f_2_8_31183111.htm?ca=11&w=3
 
Med CA menar du färgblödning? Var tvungen att googla ;) Visar nog ungefär hur mycket jag kan om det här, haha.

Tycker ofta att mina bilder blir lite oskarpa och korniga liksom, men jag skulle gärna vilja ha exempel på det där med CA så att jag lär mig att känna igen det! Kan du ge mig ett exempel bland mina bilder vore det jättesnällt!
 
Lateral kromatisk abberration kan även skapa s.k. colour fringing,dvs det blir
en färgad spökkant mot ljusa partier,oftas lila (purple fringing).
De flesta RAW-programmen har filter som tar bort det mesta.
 
Tack för svar!

Jag ska göra som så att jag experimenterar med kamerainställningar, ljus, bakgrund och vinklar. Ska se om jag kan få en vän att modella, eller om jag kan få min man att fota så modellar jag......

Funkar detta inte så blir det nog att hitta en ny kamera. Jag har fått för mig att en systemkamera knäpper bilderna snabbare (beror kanske på både det ena och andra) vilket vore bra eftersom vi har en snart-2-åring som rör sig som blixten. Så ytterligare en utmaning att fota :)
 
En ny bättre kamera hjälper dig säkert, men gör inte misstaget att lita för mycket på kameran för det mesta hänger det ju på dig och hur pass duktig du är på att hantera den, du kan ha en svindyr kamera men den är värdelös om man inte vet hur man ska stoppa i batteriet. :)

Men träna på du, repetitiv träning där du gör en massa fel (och lär dig från misstagen) är ända sättet att lära sig och bli bättre. Tillslut så ger det ett sånt resultat som du önskar uppnå. :)

/ Magnus
 
Det har du helt rätt i :) Vet att bra bilder till största del beror på fotografen och inte kameran... Så lätt det vore annars, köp en toppenkamera och ta toppenbilder trots att egna kunskaper saknas. Så öva, öva, öva blir det här :)
 
Hoi Julia,

Jag har tittat lite på dina bilder, och de ser hyggliga ut, men du skulle kunna jobba en hel del med ljussättningen för att få dem bättre. Det ser ut som om du har använt ljustält eller "ministudio" till de flesta, och det ljuset är dels för mjukt, dels för jämnt från två håll i många fall.

Det handlar inte så mycket om kameran. Det går att få helt bra produktbilder med din Lumix, så länge det handlar om smyckena. Man kan använda lågt ISO; på ISO 80 blir bilderna mycket bra med fem megapixel. Har man kameran på stativ så kan man ha hur lång exponeringstid som helst, så man behöver inte acceptera brus och låg dynamik.

Jag har själv plåtat produktbilder i flera år med kompaktkamera, och den som jag nu har haft i ungefär fyra år, en Canon G7, är fullt tillräcklig för såna bilder Exempel

Det kan tänkas att du behöver en försättslins om det inte går att komma tillräckligt nära med telebrännvidd på kameran, men i övrigt borde din kamera absolut räcka till för den här sortens produktbilder. Det som gör skillnaden är ljussättning och korrekt exponering med lägsta ISO, vilket ger högst dynamik.

Det handlar om intressantare ljussättning, med mer riktat ljus, och att man använder möjligheten att öka skärpedjupet genom att ta med liten bländare. Närbilderna behöver tas från lite längre håll, och det är där man kanske behöver en lins, jag vet inte vilket näravstånd kameran har, men avståndet när man tar små föremål bör vara omkring 30 cm och när det gäller större som halsband, kanske 50 cm eller mer. Smycken kan ofta tas i motljus, och särskilt klara stenar kan behöva ett ljus med accent. Motljus är också ett effektivt medel att få bilderna intressantare.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.